torsdag 15 september 2016

H&Ms rapport och framtid

Ett av mina större innehav kom med en sämre rapport än väntat idag idag. H&M missar förväntningarna då försäljningen steg 7 % mot beräknade 11.7%.

Det man kan se positivt i rapporten är att försäljningstillväxten var 7% jämfört med 1% förra året. Trotts lägre resultat än väntat var det en rejäl förbättring jämfört med förra året.
Man skyller på vädret och jag håller delvis med då Augusti vart varmare än normalt.

En bra sak för företaget är att David Beckham och Kevin Hart återförenas i en ny H&M kampanj. Den nya kollektion Moders Essentials by David Beckham kommer finnas både på nätet och i H&M butikerna från den 29 september. Jag tror denna kampanj kan förbättra försäljningen kortsiktigt.

Positivt är även att tillväxten av nya butiker håller i sig. I dagsläget finns det 4135 butiker jämfört med 3675 för ett år sedan. Även onlinehandeln finns nu tillgänglig på fler marknader än för ett år sedan.

H&Ms framtid då?

H&M fortsätter sin tillväxt med fler butiker över hela världen. Tyvärr har även marginalerna blivit sämre. Det som skulle kunna gynna H&M närmaste tiden är om dollarn skulle försvagas rejält. Detta skulle ge bättre marginaler då inköpspriset för H&M är i dollar. Detta i kombination med mer butikstillväxt tror jag skulle kunna uppvärdera aktien rejält.

I dagsläget med en kurs på 250kr får man 3,9% direktavkastning på förra årets utdelning. Jag tycker aktien är köpvärd på dessa nivåer och har tänkt öka mitt innehav vid slutet av månaden.


Hur är dina tankar om H&M och dess framtid?

4 kommentarer:

  1. Jag tror på HM, dels tjänar de rejält bra med pengar (även om inte analytikerna var helt nöjda) och dels är de rätt typ av företag för den allt mer växande medelklassen i världen. Potentialen i Sverige är givetvis begränsad men ute i den riktiga världen har ju medelklassen fullständigt exploderat och det kommer knappast sluta och där tror jag att HM är väl förberedda i och med att de växer i den takt de gör. Deras designsamarbeten är dessutom geniala för just detta.

    Kortfattat kan man säga att den medelklass som växer i tex Kina och Ryssland och som ibland förpestar våra semesterresor kommer göra att man som aktieägare i HM kommer kunna casha in fina utdelningar framöver. Alltid något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker H&M känns som en trygg placering på sikt. Just nu ligger direkavkastningen på nästan 4% och jag tror aktien kommer vara betydligt dyrare i framtiden. Tack för att du tittar in och kommenterar :) Mvh Slimis

      Radera
  2. Har också köpt HM. En kort kommentar finns på Molykylär ekonomi HM sönderpratat.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  3. Hej Lars och tack för din kommentar. Såg att du kommenterat på Molekylär ekonomi och håller helt med dig vad det gäller butikerna. Jag ser det positivt att H&M expanderar över hela världen då det också ger ett starkare varumärke i framtiden som i sin tur kommer göra företaget mer värt. Visst kostar allt detta och utdelningen har inte höjts så mycket dom senaste åren. Men det är ju investeringar som som kommer igen när både online handeln och butikerna är etablerade och inkörda. I H&M får man idag både tillväxt och bra direkt avkastning. Helt enkelt ett bra företag till ett bra pris. Jag tror vi båda kommer bli nöjda med våra köp nu när folk är skeptiska till fortsatt tillväxt. Mvh Slimis

    SvaraRadera