torsdag 22 september 2016

Sålt Telia köpt H&M för pengarna.

Idag valde jag att sälja iväg Telia. Det blev en kortsiktig förlust på 300 kr. Det är inte alltid man går på plus när det gäller aktier och ibland får man ta en förlust.

Det är egentligen 2 orsaker att jag gör denna affär. När jag köpte Telia var det inte klart att Telia skulle få betala 12 miljarder till USA. Det gick rykten om böter men inte för hur mycket.
 Jag såg Telia som en säker investering med en utdelning på 2kr/ år. Om Telia måste betala detta tror jag på en stor risk för kraftigt sänkt utdelning. Detta kommer isåfall medföra sänkt aktiepris med all säkerhet. Frågan är om det inte finns flera skandaler i företaget som inte kommit fram än. Denna typ av företag är inget jag egentligen brukar investera i. Har dock Telia i min indexfond Avanza Zero och det får räcka. Ska erkänna att jag blev lockad av den låga värderingen och höga direkt avkastningen.

2a argumentet är en tro att dollarpriset kommer gå ner nu framöver och att H&Ms nästa rapport kommer vara bättre nu när det har blivit kallare ute. Jag vill gärna köpa så mycket H&M som jag har råd med just nu innan rapporten. Min tanke är att äga på H&M och SHB hela livet om de fortsätter prestera bra. De är båda seriösa företag med en bra framtid och det är såna företag jag vill ha i min framtida utdelningsportfölj. Det är oftast när bra företag har tillfälliga problem som dom är bra att köpa. Annars brukar värderingen vara för hög för min smak.

  Har just nu efter nya inköpet 627 H&M aktier. Kommer göra en uppdatering av portföljen nu till   lön.

Har du gjort något köp och sälj nyligen?


2 kommentarer:

  1. Låter som ett bra byte! :) jag sålde några Telia också för några dagar sen, men sitter med 300 kvar. Håller på försöka köpa på mig rätt hårt nu, men dagens priser gjorde det ibte lättare. Jag köpte bla ett nytt bolag till portföljen idag! :)

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra :) Nu sticker väl Telia upp till 50 bara för att jag sålde :D Nej men Telia kan säkert också vara bra köp på sikt om dom får ordning på sin verksamhet. Jag tycker dock det är tråkigt att vara aktieägare när det kommer upp nya otrevliga överraskningar när man äger ett bolag. Känns lugnare att äga lite mer välskötta bolag. Har jag företaget i en indexfond känns det inte lika illa. Får man fråga vad det blev för nytt bolag du köpte in till portföljen? :) Mvh Slimis

    SvaraRadera