tisdag 4 oktober 2016

Trött på jobbet

Efter 13 dagars jobb i sträck blir man lätt irriterad på saker som småstör en i vardagen. Till att börja med brukar min arbetsgivare ofta betala ut fel lön till mig. Folk som sitter och håller på med lönen skyller på varandra ingen tar på sig att det blir fel. Jag överdriver inte om jag skulle haft över 10 000 kr mindre i lön de senaste 2 åren om jag inte kontrollerat mina lönespecifikation. Man kan ju undra vad de har för utbildning de som sköter lönen när det blir fel  var och varannan månad? När jag påpekat felet brukar dom göra en extra utbetalning runt den 4e månaden efter. Nu är det så att personen som brukar ordna till lönen har vart sjuk och inte haft "tid" med att ordna till felet. Troligtvis får jag vänta enda till nästa lön nu innan utbetalning sker.

Vi väntar även med löneökningen för i år. Från och med 1 maj skulle vi få årets löneökning som vi fortfarande inte fått och inte vet hur mycket vi får? Arbetsgivare och fack har inte diskuterat klart lönen.
Man kan ju undra varför det ska ta 6-8 månader att komma överens om en löneökning? Denna ska vi få retroaktivt om vi nu får någon men jag gissar att den kommer tidigast till jul och då är det ju nytt år. Jag älskar mitt jobb men gillar varken chefer över mig eller för den del hela organisationen hur den fungerar. Löneutvecklingen har inte heller vart bra då timlönen gått upp 10kr i timmen på 4 år.
I branschen där jag jobbar hör jag ingen som håller på med aktier. Jag tror de flesta inte får några pengar över till aktieköp utan det räcker till det mest nödvändiga. När man ser hur dåligt arbetsmarknaden fungerar blir jag mer inspirerad att spara undan ordentligt så att jag kan bli fri från måsten tidigare. Nu är jag iallafall ledig 2 dagar och ska bli skönt att koppla av.

Har du orkat läst så här långt ska jag istället berätta något positivt .Jag har gjort aktieaffärer för drygt 1.4 miljoner sista dygnet. Mina 6000 SHB A aktier är sålda och istället köpte jag 6000 SHB B aktier. Efter courtage var betalt fick jag drygt 1600 kr över som genast investerades i Avanza Zero. Det här är en strategi jag kört några år. Håller koll på prisskillnaden mellan A och B aktien. Jag har som mest kunnat tjänat mellan 5 och 6 tusen på att utnyttja felprissättningen på marknaden. Detta ser jag som gratis pengar då det inte spelar någon roll för mig om jag äger A eller B aktien. Jag äger aktien för utdelningens skull och har inga planer på att sälja den. Jag vill alltid äga den billigaste av aktierna då det även ger en lägre skatt på ISK kontot. Vet att det gått att utnyttja denna strategi i andra aktier genom åren. Bland annat Investor, SCA, SEB, SKF, Volvo mm. Helst ska man ha några tusen aktier i den aktie man ska tjäna pengar på prisskillnaden. En fördel är att man vill vara långsiktig ägare i aktien för i slutändan är det ju viktigast att bolaget går bra. Sen är det bara hålla koll om plötsligt priset sticker iväg. Det kan dröja månader mellan gångerna ett affärsläge dyker upp och oftast finns det få minuter att göra köp och sälj på om man ska tjäna pengar på det.

Har du själv nått bra tips att tjäna snabba pengar på börsen?

9 kommentarer:

  1. Snyggt!!! Gratis är alltid gott =) Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste att du sålt hela ditt innehav haha Mvh KTD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha jo det ska mycket till innan jag och mina SHB skiljs åt ;) Min plan är att behålla dom hela livet om banken sköter sina affärer rätt. Gratis är gott och jag skulle gärna skaffa någon eller några aktier till att köra denna strategi med i framtiden. Mvh Slimis

      Radera
  2. Kan tänka mig att sådana kassa arbetsförhållanden höjer motivationen att spara så mycket som möjligt. Och din strategi skulle jag hålla hemligt, det är för kul för att vara sant. Hälsning Dividend500

    SvaraRadera
  3. Ja det är skamligt hur man behandlar sina anställda på vissa arbetsplatser. Men har väll alltid vart så att en viss arbetsgrupp sliter hårt och gör grovjobbet när nån chef sitter på kontoret och fikar. När det gäller strategin har jag inte märkt någon annan bloggare som gör liknande affärer i samma storlek. Ingen som delar med sig i liknande tankar iallafall. Är inte många som har 70 till 80% i ett bolag heller då det anses för riskfyllt. Jag ser mig inte som en normal investerare. Jag gör det som känns bäst för mig och det delar jag gärna med mig. Kan jag hjälpa någon annan småsparare att göra en slant är det bara bra :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Blir det inte en väldans massa courtagekostnader? Typ sådär 3600:- om man använder minimicourtage på Avanza...

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  5. Haha jo med den courtagnivån drar det iväg. Vid affärer över 140000 kr är det bättre att använda deras fasta courtage avgift på 99kr. Gör man mindre affärer är givetvis deras minimicourtage bra :-) Det jag skulle önska är en courtage nivå som är fördelaktig både för stora och små affärer. Man kan ju bara byta courtage nivå en gång i månaden och det passar ju inte alla. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Brukar du även stämpla om aktier från A till B när sådan lägen uppstår? Det borde vara prisat i aktien redan men kanske är det inte alltid det?

    SvaraRadera
  7. Jag håller bara koll på prisskillnaden mellan A och B aktien. Räknar sedan ut hur mycket det skiljer i pris efter courtage är betalt. Ibland kan det vara runt 1 krona i skillnad. När man har 6000 aktier byter mellan A och B har man runt 5-6 tusen i vinst. Detta går ju även att göra med mindre antal aktier men gäller att hålla koll på courtaget. Har aldrig stämplat om aktier. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. Jag tror att de som erbjuder stämpling aldrig hamnar i det läge som du brukar utnyttja men jag har ärligt talat aldrig jobbat så....vilket är korkat av mig.

    SvaraRadera