söndag 2 juli 2017

Halvårsavstämning portföljen 2017

Halva året har nu gått och mycket har hänt på dessa 6 månader. Det har vart en hel del köp och sälj och jag tycker affärerna har gått bra. Detta året har jag dock haft svårt att göra en sammanfattning exakt hur portföljen har utvecklat sig. Detta då jag för några månader sedan gick från Avanza till Nordea Investor. Men istället har jag räknat ut hur mycket mitt kapital växt på dessa 6 månader. I Januari gick jag in med ett totalt sparande på 1 242 000 kr. Detta efter ett fantastiskt 2016 då jag hade totalt 21.34% i avkastning. Länk nedan till ingående portfölj 2017 samt utveckling då.

http://slimis20.blogspot.se/2016/12/arets-avkastning-2134-plus.html


Hur ser tillgångarna ut 1 Juli 2017 jämfört med 31 December 2016?

Aktieportföljen               752 040 kr                           1 003 000 kr                
Indexfonder                     272 870 kr                               237 000 kr
Räntesparande                376 000 kr                                0          kr

Totalt                            1 400 910 kr                           1 240 000 kr.

Skulder                               0 kr                                        0 kr


Resultat      

Mitt totala kapital har i år ökat med 160 000 kr. Portföljen har växt på bra trots att en hel del pengar ligger i riskfritt sparande med låg ränta. Enda bolaget i portföljen jag ägt som underpresterat i år är H&M. Med tanke på H&Ms utveckling är jag ändå nöjd med resultatet. Mitt sparande har ökat med 13% på 6 månader. Jag månadssparar dock och är inte säker på hur mycket av dessa pengar som är tillfört kapital. Nu är det bara blicka framåt och hoppas på en bättre utveckling kommande 6 månader. Detta genom hårt arbetande samt sparsamt leverne.


Hur har ditt sparande utvecklat sig  under 2017?  

20 kommentarer:

  1. Grymt jobbat!, själv så går sparandet bra men utvecklingen i portföljen sådär..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investerarstudenten.
      Härligt att höra att ditt sparande går bra :-)

      Får hoppas att portföljen också går bättre framöver :-)
      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  2. Kanonbra utveckling!
    Du spöar mig i stora portföljen, men inte i lilla, och jag har dragit bort insättningen. Tror du 2:a halvåret blir bättre eller sämre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nyttboende.
      Jag hoppas givetvis på en positiv utveckling resten av året. Målet är vidare mot 2 miljoner gärna så fort som möjligt :-)
      Vi får se hur börsen går framöver.

      Tack för kommentar och lycka till med din utveckling resten av året :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Intressant att läsa och kul att det har gått så bra för dig!
    Mitt sparande ligger lite på is just nu eftersom jag håller i varje tusenlapp för att vara säker på att det ska räcka under denna äventyrliga sommar. Men jag räknar med att putta in en större summa i höst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att det går bra för dig också. Du är en sann förebild både när det gäller sparande och hälsan. Eftersom du har tiden på din sida och snart har en bra utbildning är det bara en tidsfråga innan du når 1:a miljonen.
      Hoppas du får en rolig och händelserik sommar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Bra jobbat, alltid trist när en storspelare som HM backar, men det är väl bara att passa på att köpa nu när det är rea. Aktier är ju långsiktigt.

    Glöm inte att ta lite ledigt från börsen bara nu när det är sommar;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen. Positiva har ju vart att man kan tanka H&M när andra säljer. Eftersom min tidshorisont är lång är jag inte rädd för tillfälliga nedgångar i bolag jag vill äga på lång sikt. Värst är nog om man säljer bort sig på botten av rädlsa att förlora sina pengar. Kommer bli månadsköp hela sommaren så här blir ingen semester ;)

      Hoppas du får en trevlig sommar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Fin utveckling för dig!
    Mina portföljer har trots allt stigit under 2017, trots att jag inte gjort några nyinsättningar samt flyttat en slant till banken enligt plan. Så jag ska väl vara nöjd trots allt. Ja, du kommenterade ju mitt inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tryggpension :-) Har jobbat så gott som möjligt för en så bra avkastning som möjligt. Hoppas den positiva utvecklingen kan fortsätta resten av året. Härligt att du har lite mer hos banken nu samt att portföljen stigit en del :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. 160 000 lök är ingen dålig utveckling även om det mesta är sparande.
    Your future looks good!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Procentpanik.

      Hoppas kunna hålla samma tempo framöver :-) Vi får se vad året slutar på.

      Tack för kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  7. Hej Slimis,

    Det rullar ju på fint det där, den första miljonen är alltid svårast :-)
    Försök stjäla lite tid och dela med familjen bara, barnen är bara små en gång och tiden går bara fortare och fortare ....

    Trevlig sommar!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille. Jodå, sparandet går lite lättare med tiden :-) Men som du skriver går tiden alldeles för fort. Jag försöker spendera större delen av min lediga tid med familjen. Har dragit ner helt på utelivet sen blir det lite mindre tid med de närmaste vännerna. När barnen blir lite äldre vill jag jobba betydligt mindre än idag. Jag hoppas att de får ett sportintresse som jag an följa under deras uppväxt. Med lite mer ekonomiskt frihet i framtiden kommer även mera tid finnas till de närmaste i mitt liv. Jag hoppas att även du får en riktigt trevlig sommar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Riktigt snyggt jobbat Slimis!

    SvaraRadera
  9. Snyggt resultat, fortsätt på samma sätt så kommer det fortsätta att växa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hoppas på det :-)
      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Hej Slimis!

    Ville bara säga att jag lagt till din blogg på listan över svenska ekonomibloggar. http://utdelningsseglaren.blogspot.se/2017/07/svenska-ekonomibloggar-hela-lista.html

    Hälsar Seglarn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Seglarn.
      Tack för omnämndadet :-)

      Mvh Slimis

      Radera