torsdag 3 maj 2018

Hufvudstaden Q1 2018

Idag rapporterade mitt 3:e största innehav Hufvudstaden för årets 3 första månader. Jag tycker rapporten ser fin ut överlag. Resultatet förbättras, fastigheterna uppvärderas och vinsten per aktie ökar. Förutom detta har soliditeten stärkts och hyresvakansgraden gått ner. Hufvudstaden är mitt top pick i fastighetssektorn och ett bolag jag troligtvis kommer äga resten av livet. Fastigheter i de bästa lägena tror jag kommer vara en bra investering på sikt. På längre sikt blir fastigheterna mer värda, samtidigt som hyrorna går upp och vinsterna ökar. Vill man inte direkt äga Hufvudstaden kan man även äga bolaget genom Investmentbolaget Lundbergsföretagen. Här nedan är en kort sammanfattning av rapporten. Vill ni läsa hela rapporten finns den här: Hufvudstaden Q1 2018


Delårsrapport januari-mars 2018

Fastighetsförvaltningens bruttoresultat ökade med 5 procent och uppgick till 325 mnkr (311), vilket främst förklaras av högre hyresintäkter.

Nettoomsättningen från fastighetsförvaltningen var 445 mnkr (429), en ökning med 4 procent.

Periodens resultat efter skatt uppgick till 692 mnkr (472), motsvarande 3,35 kronor per aktie (2,29). Ökningen förklaras av högre orealiserade värde- ökningar i fastighetsbeståndet.

Fastighetsbeståndet marknadsvärderades till 40,4 mdkr (39,7 vid årsskiftet), vilket ger ett substansvärde om 153 kronor per aktie (152 vid årsskiftet) efter betald utdelning om 3,50 kr per aktie. Periodens orealiserade värdeförändring i fastighetsbeståndet var 593 mnkr (322).

Soliditeten uppgick till 61 procent (60), nettobelåningsgraden till 16 procent (16) och räntetäckningsgraden var 11,2 gånger (9,0).

Hyresvakansgraden vid periodens slut var 4,6 procent (5,2). Exklusive på- gående utvecklingsprojekt uppgick hyresvakansen till 3,3 procent (3,3).

Viktiga händelser under perioden

 Matkonceptet Eataly har öppnat i fastigheten Kvasten 6 i Bibliotekstan, Stockholm.

 Cartier har tecknat avtal om att öppna en butik i Bibliotekstan.

 I NK-varuhuset i Stockholm pågår ett större ombyggnadsprojekt för att ta varuhuset in i en ny epok.

Henrik Andréasson har anställts som chef för affärsområde NK tillika vd för AB Nordiska Kompaniet. Han tillträder sin tjänst i augusti.

 Beslut har fattats att starta en om- och på- byggnad av fastigheten Skären 9 i Stockholm, där två våningsplan tillförs ovanpå befintligt hus.


Vad tycker du om dagens rapport från Hufvudstaden?




4 kommentarer:

  1. Tegelstenar på Biblioteksgatan är aldrig fel:-)

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant som det är sagt :-) Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning

      Slimis

      Radera
  2. Hej Slimis,
    Jag håller mig borta från bygg och fastigheter och det kommer nog att ta lång tid innan ger mig in på dom sektorerna igen. Har hämtat in fina vinster där från mångåriga innehav. Jag kan dock mycket väl ha fel :-)
    Har roat mig med att fylla på lite gamla innehav och gjort ett mindre inköp i Investor igen.

    Ha det gott!
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille.

      Ja fastigheter har gått bra under riktigt lång tid så det är inte alls omöjligt att vi står för en sämre period. När det gäller bygg ligger jag själv back i min Skanska investering. Men jag hoppas att bolaget kan prestera bra på lite längre sikt. Investor är inte alls fel. Tyvärr känns investmentbolaget alltid lite dyrt :-)

      Tack för kommentar och ha en trevlig helg :-)

      Mvh Slimis

      Radera