söndag 4 september 2016

Bästa kreditkorten och tips på ett buffertsparande

Detta inlägg innehåller affilitate länkar, dvs ett sponsrat inlägg men med mina personliga åsikter.

Redan för ett par år sedan insåg jag att det var viktigt att ha det bästa kreditkortet.
Som kund i Handelsbanken tyckte jag deras kort var ok till en början.
Men en dag tog jag beslutet. Gick in på kontoret här i stan och sa att jag vill säga upp mitt betalkort.
Chefen undrade förstås varför?
Jag var ärlig och berättade att jag hade hittat ett bättre kort utan årsavgift. Det blev pinsamt tyst men sen var det fixat.

Har idag ett Preem Mastercard.

Samt ett Shell Mastercard.

Du kan skaffa båda dessa kort på Kortio.se

Ett annat kort jag rekommenderar är Bank Norwegian Kreditkort SE . De har samma fördelar som de andra korten men återbäringen man tjänar in kan användas till flygresor hos Norwegian.

Vad är då fördelen med dessa kort istället för storbankernas?

1. Ingen årsavgift( Besparing minst 300kr)
2. 1% återbäring på allt du handlar. Handlar du för t.ex. 10 000 kr i månaden ger det en återbäring på 1200 kr år.
3. Du kan spara upp till 15000 kr på korten och få en bra riskfri ränta med insättningsgaranti.
    Shell erbjuder 2% Ränta och Preem 1.45%. Inte dåligt när man får 0% hos storbankerna.

Jag har i dagsläget 15000 kr sparat på både Shell och Preem kortet. Jag tycker det är ett perfekt sätt att buffertspara med bra ränta.

Har du själv något buffertsparande till oväntade utgifter?

18 kommentarer:

  1. Bra sammanställning. Själv har jag ett gratis kort via Tanka men jag får ingen bonus. Måste kolla upp vad detta skulle göra för mig med tanke på drivmedelsrabatt mm.

    SvaraRadera
  2. Oj inte sett din kommentar tidigare :) Kolla upp det. Det finns tusentals kronor att spara på sikt. Var aldrig nöjd när det finns något bättre. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Slimis!

      Du glömmer kanske den största fördelen, du kan betala fakturor med Preems betalkort via Betalo (utan avgift!) och på så sätt får gratis kredit en månad. Använder mitt Preem-kort till detta!

      Dock går inte fakturor till banker, staten eller CSN att betala via Betalo.

      Radera
    2. Hej Bilmek!

      Som du skriver har jag sett den funktionen. Har dock aldrig testat på att använda det. En bra grej att utnyttja speciellt om något tråkigt händer så man behöver tillfälliga pengar. Eller som i ditt fall en gratis månad med kredit :)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Jag använder "Coop medmera betala efter" då jag handlar mest där. Då får jag två poäng per krona när jag handlar på Coop, 1 poäng på andra ställen. Kan ta ut varor, rabatt kupong (10 000 poäng för 100 kr). Biobiljetter också, strax över 10 000 poäng för en biljett.
    Ingen avgift. Dock går det inte att ha sparande tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias. Håller med om att Coops medmera betala efter är ett attraktivt kort. Jag funderade på att skaffa det när jag handlade där mycket under en period. Är man en trogen Coop kund är det ett kanon kort. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  4. Kan ge dig ett tips kring Ikano Bankens VISA-kreditkort. 3% restaurangrabatt, alltid 1% bonus när du tankar. Sen finns det en "rabatt-kalender" där rabatten ändras varje månad. I februari var det 25% återbäring på köp hos bokhandel. Denna månad är det 10 % på köp av resor på resebyrå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Auris.
      Låter som ett riktigt bra kort om man äter på restaurang ofta :-) Rabatt kalendern låter även den intressant. Kan helt klart vara ett kort att titta närmare på. Tack för tipset :-)

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  5. Bra sammanställning, tack!
    Jag har en fundering dock - vilket kort använder du för dina inköp då? Jag själv har också sparat nu 15000 kronor på både Shell och Preem kort för att kunna utnyttja deras bra sparränta. Men då jag inte har något kort kopplad till min lönekonto, behöver jag ett till kort som jag skulle kunna använda med min veckohandling och internetköp utan att använda sparbelopp.
    Hittills har jag haft ett tredje kort, kreditkort från Norwegian och även detta är hyfsat bra då man har 45 dagar räntefritt och samlar poäng på alla inköp, men jag undrar om det finns något även bättre kort?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym. Tack för beröm :-)
      Jag har valt att sätta över några tusen extra på mitt Preem kort. Dessa pengar är utöver de 15000 kr jag sparar med ränta och konsumeras varje månad. Shell kortet är bara ett reservkort jag har så där tickar 2% ränta in hela tiden. Optimala vore ju att ha ett kort till som man handlar på :-) Har tyvärr inget tips på något tredje kort man skulle kunna använda. Om du kommer på något bra kort får du gärna skriva tillbaka.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  6. Men det beror ju på ! (Alltid lika ljus kommentar) Kolla gärna Kortio.se som jämför en hel del olika kort. Dock inte alla. Och informationen är inte 100%-ig, ibland blir det lite vagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att jämföra på Kortio.se är inte fel. Vi alla är ju olika och de kort som passar mig bäst behöver inte passa alla andra bäst :-)
      Tack för tipset.

      Mvh

      Radera
  7. Hej , Jag har tänkt att skapa ett Preem kort men har lite frågor som det inte alls står på deras hemsida. Undrar om man kan har ett extra kort eftersom vi är 2 i familjen. Så allt kan samlas på ett ställe istället för 2 krediter. Undrar om pappersfakturan kostar eller är det gratis ? Och hur tar man ut sin bonus i form av pengar ? Och skickas kortet hem till brevlådan eller måste den hämtas ? Och som jag tänker så är det bäst att bara ansöka om 5000kr kredit och sen sätta in 20000 kr direkt för att handla för då får man ränta + slipper betala kredit om jag fattat rätt ? Hoppas du svara :) Tack för en bra blogg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym. Jag är nästan helt säker på att det går att ha ett extra kort. Jag själv använder Preemkortet och min flickvän använder Shell Mastercard. De tar inga avgifter för pappersfakturan. Får du över 500 kr i bonus på 3 månader sätts dessa pengar in på kortet. Annars kommer de hem som en värdecheck till dig 1 gång var tredje månad. Värdechecken kan lösas in mot kontanter hos Preem eller mot deras produkter. Jag brukar tanka upp pengarna jag får i återbäring. Kortet skickas hem och några dagar senare får du koden till kortet. Jag har själv 15 000 kr i kredit. Du får ränta på pengar du sätter in på kortet. 1.4% upp till 15000 kr. Dvs ingen mening att ha för mycket pengar på kortet. Du får aldrig någon kreditkostnad när du betalar räkningen i slutet av månaden. Skjuter du däremot upp betalningen alternativt delar upp betalningen tar de ränta på dina köp. Se till att alltid betala räkningen varje månad för att göra en bra affär.

      Hoppas detta gav dig lite vägledning annars är det bara att skriva igen :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Hur gör man för att ansöka om ett extra kort isåfall ? När man ansöker så kan man bara välja att man är 2 som ansöker. Vet inte om det är sammankopplat eller var för sig. Har tänkt att söka 10k kredit men sen sätta in 20k kontant direkt så jag kan handla för 5k varje månad och 15k som finns spara jag till räntan. Sen hörde jag att man kunna tjäna pengar genom att sätta in pengar på betting sidor och sedan tar ut direkt då har man fått 1% i kickback direkt är det sant ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att det går att få ett extrakort eller om man måste vara två som söker isåfall. Har tittat på deras hemsida men hittar inget svar. Jag rekommenderar att du ringer kundservice 0476 – 58 71 40 och hör vad som gäller angående extra kort. Det låter perfekt att du har 15000 kr över det du tänkt handla för. På så sätt får du ta del av räntan. Vad det gäller betting sidor har jag ingen koll alls då jag aldrig spelar.

      Mvh

      Radera
  9. Glömde fråga att ifall jag sätter in 20k som översaldo och efter en vecka behöver föra de tillbaka till mitt swedbank konto . kan jag göra det eller kostar det en avgift? Och hur mycket extra pengar kan jag ta ut när jag handlar på vanlig matbuktik. För det kostar att göra ett uttag med kortet har jag förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa är att du tar ut kontanter samtidigt som du handlar. Om jag behöver ta ut kontanter brukar det gå bra att ta ut 2000 kr hos Coop. Annars är det vanligt att man bara kan ta ut 500 kr hos många affärer. Då slipper du avgift. Som du skrev tar de en avgift för att ta ut kontanter i en uttagsautomat. Jag vet inte hur det är med att föra tillbaka pengar till ditt Swedbank konto. Har aldrig använt den tjänsten. Det är bäst du hör med kundtjänst om det också :-)

      Mvh

      Radera