torsdag 13 oktober 2016

Vad är fördelen med att sänka dina fasta kostnader?

Många ekonomibloggar jag läser om fokuserar på utdelningar och bra bolag mm. Det görs inköp av aktier för att någon gång i framtiden kunna få en guldkant på tillvaron och kanske t.o.m leva av utdelningarna.
Jag älskar själv stabila bra bolag som betalar utdelning både i hög och lågkonjunktur.

Men detta inlägg ska handla om vad det är för fördelar att sänka sina fasta kostnader?

Genom att du sänker dina fasta utgifter gör du dig mindre beroende av dina passiva inkomster och kan också ta mindre risk genom att ha dina pengar investerade.

Tänk dig att du har aktier för 100 000 kr med en direktavkastning på 3%. Du får då 3000 kr i utdelning per år till dina passiva inkomster.

Om du istället sänker dina kostnader med 3000 kr kan du ha 100 000kr mindre investerade för att täcka dina utgifter.

Vad är då fördelen med detta förutom att du behöver 100 000 kr mindre i ditt sparande?

Du slipper riskera dessa pengar på börsen. Du behöver inte riskera att bolaget du äger sänker utdelningen och framförallt inte oroa dig att kursen på aktien går ner. Du slipper även betala skatt på att ha dessa pengar investerade på ditt ISK konto.

Hur har jag då sänkt mina fasta kostnader och varför?

Enda lån jag hade en kort tid var mitt CSN lån. Annars har jag helt undvikit lån i mitt liv. På så sätt har jag aldrig betalat ränta till någon annan. Har jag inte råd att köpa något med kontanta medel så avstår jag hellre. Jag gillar inte alls att ha med banker att göra och har synsättet att den som är skyldig är aldrig fri. Jag har sett igenom alla mina utgifter och tänkt om det finns nått jag kan spara in på. Jag föredrar att spara in på saker som inte sänker min livskvalitet. Att äta nudlar varje dag för att det är billigt är fel väg att gå. Du ska hellre spara in på onödiga utgifter.

Här nedan är 5 punkter jag går igenom varje år för att få bästa pris.
1. Hitta billigaste trafikförsäkringen till bilen.( Compricer.se ) Har idag IcaBanken.
2. Förnya mitt elavtal för att få el till inköpspris samt gratis årsavgift. Har idag Vattenfall.
3. Se över det billigaste internet abonnemanget. Har idag Comhem för 199kr mån.
4. Se över det billigaste mobil abonnemanget.
    Har idag Vimla för 30kr månaden som jag skrivit om tidigare.
5. Se över det bästa kreditkortet med återbäring och ränta.
   Har idag Shell och Preem Mastercard som båda har en årsavgift på 0kr.

5 andra punkter jag blivit bättre på senaste året.
1. Jag har helt brutit mitt sockerberoende. Sedan 6 månader tillbaka dricker jag varken läsk eller äter godis. Detta är en rejäl besparing då jag drack 2 energidrycker om dagen (kostnad ca 3650kr år) Har även lyckats gått ner ett par kilo med denna besparing.
2. Har slutat gått till min vanliga frisör. En kompis klippte mig sist och jag blev mer nöjd än hos den billiga frisören på stan. Kommer fortsättningsvis klippa mig gratis hos honom.
3. Har i princip blivit nolltolerans mot alkohol detta året. Jag drack inte ofta tidigare men sista tiden känner jag att alkohol är mer negativt än positivt. Kostar pengar och man blir dålig dagen efter. Var helt klart roligare när man var yngre.
4. Jobbat mer helger och storhelger nu. Jag är hellre ledig mitt i veckan då jag inte får nått extra betalt . Detta har gjort att jag i princip alltid jobbar både Lördagar och Söndagar nu och detta ger lite extra pengar att investera varje månad.
5.  Lärt mig spara in mycket pengar på inköp av mat. Allt kött som köps är kort datum dvs ofta 50% rabatt. Köper även andra varor med kort datum och fryser in. Plastpåsar är sen en längre tid utbytta till snygga tygpåsar. Bättre både för miljön och plånboken.


Har du själv något bra spartips att dela med dig eller är det något du tycker jag har missat?

21 kommentarer:

  1. Hur ser du på bostadsmarknaden? Väldigt få kan köpa en bostad utan att ta lån i och med marknadens utveckling speciellt inte i de större städerna! Mvh KTD

    SvaraRadera
  2. Håller med om stor städerna. Det är verkligen svindyrt att bo där. Många växer upp där eller söker sig dit för ett visst typ av jobb. Jag skulle själv inte vilja bo i tex Stockholm. Här kostar en 3 rum och kök max 6-700 000. Då har man större möjlighet att vara skuldfri om man vill. Är medveten om att många 08or inte ens amorterar. Kanske hade jag haft den inställningen om jag växt upp där. Gällande priser på bostäder tycker jag det blivit dyrt överlag. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Jag måste ta tag i våra fasta kostnader så som el och fjärrvärme priser. Tack för påminnelsen :) Just nu sparar jag och min sambo till bröllop, så till det kontot går d mesta pengarna. Har satsat 10.000 kr på aktier från det kontot. Men vågar inte satsa mer ifall att. Har du något bra tips på hur jag kan förvalta pengarna bättre. Just nu har vi dem på Resurs Bank med en ränta på 0,65%, så bättre än inget.
    Tack för en bra blogg, har precis hittat hit. Så tippsa gärna om fler ekonomi bloggar om du vill :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får gratulera till bröllop :) Ja det känns så onödigt att betala mer än man behöver för en vara eller tjänst. Den bästa riskfria räntan jag har hittat har Shell Mastercard. Du får 2% ränta upp till 15000kr och pengarna omfattas av insättningsgaranti. Jag skulle själv inte satsat mina bröllopspengar på börsen. Är ju tråkigt om du måste ta ut dom med förlust om du behöver pengarna den närmaste tiden. Annans är ju Resurs bank med flera nischbanker ett bra alternativ med lite ränta på pengarna iallafall. Välkommen till bloggen. Du kan se min blogglista över andra ekonomibloggare jag gillar att följa :) Mvh Slimis

      Radera
    2. Tack, bröllopet är först om 1,5 år, så lite vågar vi chansa :) Men jag ska kolla upp Shell kortet, tack :)
      Ska kolla om din blogglista!

      Radera
  4. Det där med att dra ner på alkohol tror jag är en väldigt bra idé. Många dricker av slentrian och det är ju verkligen inte nyttigt. Jag dricker då och då men nästan aldrig mer än 3 öl på samma kväll. Jag köper hellre en eller två lite finare öl som man kan njuta av i lugnt tempo än att sänka en massa fulbärs. Det har jag vuxit ifrån. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha du har så rätt i vad du skriver :) Det finns ju även en risk att bli beroende om man dricker ofta eller mycket. Viktigast för mig är egentligen att hälsan blir bättre med låg alkoholkonsumtion men även det ekonomiska :) Mvh Slimis

      Radera
  5. Det ligger väldigt mycket i det du skriver. Själv är jag nästintill allergisk mot fasta kostnader. Det är en av de bästa sätten att spara.

    Jag har precis som dig haft i princip nolltolerans för både lån och alkohol. Har dock tidigare gjort undantag för bostadsköp. Där är det svårt att köpa utan att ta lån men om man jobbar på bra (och investerar väl) går det att amortera av lånet och bli fri från det också. Och när man inte har massa fasta kostnader och räntor att betala kan man investera ännu mer och snöbollen är i rullning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du och jag är lika när det gäller mycket ;) Precis som du skriver blir det ju mer pengar över varje månad om man varken har amortering eller ränta att betala. Man behöver inte heller vara lika orolig att räntan ska gå upp eller att bostadspriserna ska ner gå ner. Får hoppas snöbollen rullar på fort för oss båda framöver ;) Mvh Slimis

      Radera
    2. Med ett hus i Sävedalen (Göteborg) så är det svårt att inte ta ett lån, och vi kom undan "billigt" 3,4 milj (värderat nu till ca 5 milj. 2 år senare). Men det känns helt ok med en ränta (just nu) på 1,37%. Men nu är jag mer sugen på att investera pengarna än att amortera. vad tror ni?

      Radera
    3. Allt beror på hur riskbenägen man är. Om man investerar i en stabil utdelare som delar ut 3 % och betalar en ränta på 1.37 % så är det en räntevinst men om räntan går upp är det inte säkert att utdelningen gör det. Då kanske till och med aktiekursen i utdelningsaktien gått ner (vilket är troligt med högre ränta) och då kan man inte sälja av aktien utan att göra förlust.

      Ett alternativ med hälften av sparandet till amortering och hälften till börsen hade jag kanske valt. Om något år är är lånet lägre och då kan man prioritera om.

      Radera
    4. Kan nog kännas lite tungt att amortera när man har en belåning på flera miljoner. Men jag antar att er familj har en skaplig inkomst för att få så mycket i lån. Jag hade kunnat tänkt göra som Aktiepappa skriver. Amorterat hälften och investerat hälften. Men som sagt allt beror ju på hur riskbenägen man är. Mvh Slimis

      Radera
    5. Åh vad snällt utav er att ta er tid att svara :) Ja jag kanske ska köra på 50/50. SÅ får vi göra halvårsavstämningar jag och min sambo :) Ja det känns ju inte så mkt på lånet när vi amorterar, men lite iaf.

      Radera
    6. Det är bara kul med lite diskussion om ekonomi :) Ja det viktigaste är väll att vara överens om hur man vill ha det i sitt förhållande och ekonomiska beslut påverkar. Lycka till mvh Slimis

      Radera
    7. Amortering är ett bra sparande och det blir ju lite ränta-på-ränta-effekt för lånet minskar till nästa månad och då blir det mindre att betala räta på. Mitt generella råd är att skruva upp amorteringen nu när räntan är låg så man betar av på lånen. Den dag räntan är hög kan man sänka amorteringen och ha samma utgift. Då har man sänkt sina risker ganska bra.

      Radera
  6. Vad roligt det är med konkreta spartips. Det är inspirerande!
    Jag själv har de senaste åren verkligen rannsakat fasta kostnader och tagit bort en hel del saker som bara löpt på. Det som står på tur att kolla är hemförsäkringen som jag tycker känns onödigt dyr.
    Ett annat spartips som jag har är att inte köpa så kallade "nyhetsvaror" i affären. Tittar man på t.ex. bröd/knäckebröd så är nya sorter ofta markant mycket dyrare per kilo jämfört med sorter som funnits längre på marknaden. Märkt det även på andra varusegment...nyheter verkar kosta mer då tillverkarna vet att folk lockas av nyheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar också bra spartips :) Har sett att du också lyckats strypa många onödiga utgifter. Har faktist inte tänk på det du skriver om nyheter men märkt att det kan vara stor skillnad på kg priset när det gäller bröd. Som du skriver kan det nog vara nyheterna som är dyrast. Samma är ju med elektronikprylar. Ska man ha den nyaste iphonen kostar det därefter. Provade själv en billigare mobil nu när jag köpte sist. Huawei Honor X4. Var tusen kronor billigare än Samsungs motsvarighet och är riktigt nöjd än så länge. Dyrare behöver ju inte heller vara bättre. Mvh Slimis

      Radera
  7. Intressant! Jag har problem med mitt sockerberoende och jag är fullt medveten om att det är onyttigt och tar en hel pengar i anspråk. Jag ska göra ett nytt, ordentligt försök att bli av med detta.

    Jag har investerat i en bakmaskin, som ger mig gott och billigt bröd till en mycket liten arbetsinsats. Maskinen i sig kostade runt 700 kronor vill jag minnas, så det kommer att ta ett tag att "tjäna in" den, men jag är på väg.

    SvaraRadera
  8. Ja det är underbart när man vart utan socker ett tag. Jag tar dock en fika ibland så någon renlevnads människa är jag inte. Bra ide med bakmaskinen. Att baka bröd är både gott och billigt. Om det är lätt med en bakmaskin tror jag man tjänar in den snabbt. Här hemma brukar min sambo baka ganska ofta och det uppskattas mycket. Har du nått modellnamn på din bakmaskin? Skulle ju kunna vara värt att kolla upp om det nu är lätt att baka med den :) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  9. Vad har du för jobb :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Jag jobbar som Undersköterska :)

      Mvh Slimis

      Radera