måndag 31 oktober 2016

Ska du bli rik måste du förändra ditt beteende

När man tittar på statistiken är var och varannan svensk överbelånad. Det är inte tänkt att du ska kunna bli rik på ett enkelt och bekvämt sätt. Är du lågutbildad har du en dålig grundlön. Det gör att du har svårare att få över pengar varje månad. Är du högutbildad försvinner flera år med studier, du får en hög CSN skuld och så småningom får du betala hög skatt på din arbetsinkomst. Alternativ 2 är nog det vanligaste bland folk som håller på med aktier i större utsträckning. De som gynnas mest i samhället är folk med kapital. De betalar en låg skatt på sina tillgångar och får över tid en hög avkastning på sitt kapital. Men vare sig du är hög eller lågutbildad har du möjlighet att göra förändringar i ditt liv. Saken är den att det är svårt att förändra sitt eget beteende. Hur svårt tror du inte det är att förändra någon annans beteende? Endast du själv kan förändra dig och det är en tuff utmaning men kommer ge dig en bättre framtid. Om du själv får välja skulle du vilja vara kund i banken eller äga banken? Jag äger hellre banken då jag vet att de som är beroende av deras tjänster får betala dyrt för dom. Jag har inte heller någon försäkring (förutom trafikförsäkring bil) som jag betalar. Betalar inte heller till A-kassan. Vem tror du betalar mest i slutändan? Jo det är du som kund. Dessa försäkringsrådgivare sitter med en bra lön för att övertyga dig hur viktigt det är att du försäkrar allt mellan himmel och jord. Det är bara titta på de stora försäkringsbolagen hur bra det går för dom. Har du kanske en favorit butik? Min kompis handlar alltid på ICA för att hans flickvän gillar butiken. Låter du din flickvän bestämma allt när det gäller din ekonomi kommer du inte göra framsteg såvida hon inte grym när det gäller pengar. Själv handlar jag de varor jag behöver i den butik som erbjuder mig bäst pris. Det innebär att jag handlar både på Coop, Ica, Willys, Öob, Lidl men vid olika tillfällen då varje butik brukar ha något de är billigare på än deras konkurrenter. Har du inte gjort det redan investera i några tygpåsar. Vänta inte med detta utan gör det idag! På några års sikt är det tusentals kronor i besparing för dig och framförallt för miljön. Köp inte en mobil på avbetalning. Ser så bra ut att man får en mobil gratis om man tecknar 24 månaders abonnemang. I slutändan har du betalat dyrt för denna mobil som blir en kostnad 24 månader framöver. Det är lika dumt som att ta lån för något annat onödigt. Finns bra mobiler för runt 1500-2000 kr som det är bättre att du köper med kontanta medel. Jag själv köpte en Huawei sist och tycker den är lika bra som Samsung.  Sen tittar du runt vilken operatör som kan erbjuda dig bäst pris?

Kan du hitta något billigare än min operatör får du gärna tipsa mig.
Genom länken nedan blir vi Vimla vänner för alltid.

 https://vimla.se/?201606130802029012fcv  

Genom länken kan du också börja ringa billigare. Genom att bli min Vimla vän ger jag dig 10 kr i rabatt varje månad resten av ditt liv.  Du ringer på Telenors nät och en del av vinsten går till Djurens vänner. Du kan sedan värva egna familj medlemmar eller vänner för att på sikt ringa gratis. Jag betalar i dagsläget 30 kr i månaden för att ringa men med 3 Vimla vänner till ringer jag gratis. 

Läs gärna mitt gamla inlägg om ämnet om du inte gjort det. 

http://slimis20.blogspot.se/2016/08/vill-du-ocksa-ringa-och-surfa-gratis.html

Det jag tycker är viktigaste med hela inlägget är att du inte ska skjuta upp din besparing. Ingen kommer tacka dig för att du betalar dyrt för något du inte behöver. Genom att du stryper dina kostnader kan du få ner dina lån eller bygga upp en aktie och fondportfölj som jag gjort. 

Det är bara du själv som kan förändra dig. Det finns ingen annan som kommer göra dig rik och ingen annan kommer troligtvis förändra dig.

Har du själv lyckats med någon förändring senaste tiden som du är stolt över?

20 kommentarer:

  1. Du har så många poänger i ditt inlägg att jag kan inte kommentera dem alla utan att kommentarsfältet blir fullt men det viktigaste av allt fångar du i rubriken. "Ska du bli rik måste du förändra ditt beteende" Samma gäller för om du ska bli snabb, smal, stark eller vad som helst. Det roliga med att bli rik är mycket lättare än de andra jag skrev. Ändå är de det av de fyra alternativen som minst antal människor väljer att tro på och satsa på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är ju alltid jobbigt med förändringar. Vad man en ska bli bra på krävs att man anpassar sin livsstil efter det. Har man tex tänkt att sluta röka är det bästa att avstå helt. Annars är man snabbt tillbaka i gamla dåliga vanor. Mvh

      Radera
  2. Bra inlägg! Jag känner starkt att det är förändringen som är det jobbiga, svåra och påfrestande. När förändringen väl är gjord, när den är inprogrammerad i grottmänniskan inom oss så ska det mycket till för att inte fortsätta på inslaget spår.

    Jag är stolt över att ha förändrat min syn på konsumtion. Jag kommer förmodligen göra mig av med mer saker de kommande åren än vad jag kommer att införskaffa. Flera år av "omedveten" överkonsumtion får lägenheten att kännas fylld till bredden, och då har jag inte ens varit speciellt konsumtionsbenägen tidigare heller. Förstår inte var andra gör av alla sina saker.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. Kul när det går framåt med förändringar man gör i livet. Överkonsumtion är ju inte bra för miljön heller för den delen. Fortsatt lycka till och kämpa på. Mvh Slimis

      Radera
  3. Bra inlägg, jag håller med dig i allt du skriver! Måste bara fråga, du har väl hemförsäkring? :)

    Sen är det faktiskt billigare att ibland ta telefonen på avbetalning inkl abbonemang, har gjort det själv flera gånger. Då har jag betalat mindre för telefonen inkl samtal, sms/mms och datatrafik än vad bara telefonen skulle kostat på billigaste stället. Men jag förstår vad du vill säga och jag vet att du har ett billigt abbonemang :).

    Själv handlar jag bara på ica. Jag vet inte om det är dumt men vi klarar oss 2 pers på 3000/månad på allt (mat, tandkräm, toapapper mm). Kanske bordejag byta där? Vi unviker halvfabrikat, kakor, cornflakes osv. det känns som erbjudanden ofta är såna saker.

    Skulle vara intressant med ett inlägg kring maten, självhar jag inte ens tittat efter alternativ då jag tyckerdet känns billigt som det är.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen hemförsäkring men vi har en försäkring mot vattenskador som ingår i hyran. Vet att det är en risk om det skulle börja brinna mm. Hur man handlar i affären beror ju lite på hur man bor. Jag bor centralt och kan på så sätt ta mig snabbt till följande affärer jag skrev om. Brukar titta igenom annonsbladet från följande butiker varje vecka. Köpte en halvårs förbrukning toapapper på Öob nu sist när det var rejäl rabatt. Storköper gärna andra varor när tillfälle ges :) Ica här brukar ha riktigt bra priser men inte alltid. Coop ligger sida i sida med Ica så är hård konkurrens :) Behöver inte vara fel att handla på Ica men är ju bra att vara medveten vad konkurrenterna har för priser ;)
      Mvh Slimis

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Ok, det låter riskabelt men man bedömer ju själv om det är värt det. Det är just brand, vattenskador mm jag vill vara försäkrad mot. Vad händer om er lägenhet börjar brinna och hela huset brinner ner, eller grannens lägenhet skadas? Då är ni inte försäkrade, att betla för det kan i värsta fall bli miljonbelopp. Eller täcks detta av er förening? I de flesta hemförsäkringar ingår även rättsskydd/juridisk hjälp vid ev tvister mm. En basförsäkring med allt det nödvändigaste kostar inte många kronor. Hur gör ni med reseförsäkring osv när ni reser utomlands mm?

      För det mesta har jag 8% rabatt på alla köp på ica, det gör mig kanske lite bekväm.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Bor också centralt och har flera mataffärer några 100 meter hemifrån vägg i vägg. Kanske borde testa willys för att se skillnad i pris. :)

      Radera
    5. Antar föreningen har någon försäkring om hela hyreshuset skulle brinna ner. Största risken med en brand skulle vara att min familj dör. Men jag ser risken för en brand som minimal och skulle det hända är jag beredd att lägenheten kan gå åt skogen. Tror dock risken är betydligt större att man drabbas av psykisk ohälsa eller en hjärtinfarkt genom jobbet. Av den orsaken riskerar jag hellre lägenheten för att tidigare kunna gå ner i arbetstids eller kanske tom sluta jobba med det jag gör idag. Reseförsäkring finns på kreditkorten jag har. Är dock inte den som åker utomlands ofta. Du har bra rabatt på Ica. Men genom att titta runt lite extra noga i olika affärer lär man sig vad man ska köpa vart och för mig går det på rutin vart jag ska handla en viss grej :) Ett exempel så har Coop havregryn här 1,5kg för 11.50kr. Plastpåsar på Willys 25 pack 4,50kr. Två produkter respektive affär är bra mycket billigare än konkurrenterna. Coop har även medlemskort och återbäring som du har på ditt Ica kort. Samma med Coop att man då kan bli bekväm pga rabatt vid stor handling. Coop körde grymma priser för ett tag sen men just nu tycker jag Ica slår dom. Jag ändrar mig när det gäller butik lika ofta som priserna ändrar sig ;) Mvh Slimis

      Radera
  4. Jag har tänkt mycket på det där med försäkring. Själva försäkringsbolaget tillför ju inga pengar. Tvärtom, de tar ut pengar i lön och utdelning mm. Så om alla istället skulle göra som Slimis och inte betalade någon försäkring utan istället betala för eventuella skador så skulle de allra flesta spara pengar.

    Dock har jag inte gått lika långt som Slimis utan jag har en hemförsäkring hemma. Är ju bra om huset brinner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker försäkringar är lite som spel. Man betalar för jämnan men får sällan ta del av storvinsten. Som du skriver så täcker kundernas inbetalningar till både löner, hyra, aktieutdelningar mm. Skulle alla strunta i att betala kan den som råkar ut för en brand åka på en rejäl ekonomisk smäll. Men risken för en brand kan jag tänka mig är ungefär som att bli miljonär på triss. Plötsligt händer det :) Jag spelar aldrig om pengar heller. Mvh Slimis

      Radera
    2. Det ligger nåt i det ni säger. En stor del tror jag dock är att de flesta försäkrar sig onödigt mycket. Om mam bara kör em basförsäkring kostar det inte mycket alls, då är frågan om det är värt att ta risken. För säg att lägenheten brinner och du blir skadeståndsskyldig för de andra lägenheter som skadats. Du har då inget rättsskydd och blir du betalningsskyldig kan det rasera hela din ekonomi.som sagt risken att det händer är liten, men om det händer?

      Sen är det så mycket mer som ingår i en hemförsäkring. När det gäller reseförsäkring så har jag för mig att kredit/betalkorten oftast bara täcker avbokning, stöld, borttappade saker mm. Eller gäller det även för olycksfall utomlands, rättsskydd, sjukvård osv. Det kan vara bra att tänka en extra gång på. Det är inte kul att vara utan försäkring utomlands, vilket jag sett på nära håll.

      Är det som ni säger så är det ju en grym besparing, men det jag är rädd för är som sagt om någpn annan drabbas av att din lägenhet brinner och liknande.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Vad kostar den där basförsäkringen du äger? Jag ska prata lite med ordförande vad som gäller vid brand . Kan ju vara bra att veta vad risken kostar. Vad det gäller reseförsäkring är jag inte säker vad som ingår. Ska kolla närmare på.det också vid nästa resa. Mvh Slimis

      Radera
  5. Jag betalar 75kr/månad för den. Då ingår reseförsäkring, det vanliga för bostadsrätt sen har jag lagt till för egendom, lösöre mm som jag ska kolla på att plocka bort. Billigt kan man ju diskutera om man jämför mot noll men där avgör man ju själv. Tar gärna emot tips på billigare försäkring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok trodde det var dyrare om jag ska erkänna. Har aldrig haft en hemförsäkring så är dålig på priser på den fronten. Jo med ränta på ränta blir ju 900kr om året en förmögenhet på sikt. Hör jag nått billigare säger jag till ;) Mvh

      Radera
    2. Precis man får tänka på det! ;) jag drog det lite snabbt i stefan thelenius sparkalkylator deluxe och fick fram att det ger 150kr/månad om 20 år om jag skippar försäkringen. Jag måste alltså spara ihop 45000kr extra för att gottgöra det :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Ja där ser man vad ränta på räntan gör ;) Men som du skriver är det viktigaste att lägga sina pengar på saker man behöver. Mvh Slimis

      Radera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  7. Kapital är högt beskattat i Sverige. Titta på hur det ser ut utanför Sverige. Sen ger dig kapital skatt inga som helst fördelar. Ta bort de delarna ur lön skatt och du ska ha en lön på nära 500k för att din skatt ska motsvara de 30% som kapital normalt drabbas av.

    SvaraRadera