tisdag 6 mars 2018

Så surfar jag gratis

Hur jag gick från att surfa för 2388 kr per år till 0 kr.

I många år körde jag med Com hems bredband här hemma. Com hem har fungerat bra och jag tycker deras bredbandstjänst är förhållandevis prisvärd om man jämför med deras konkurrenter. Länge hade min flickvän ett studenterbjudande hos dem. Det kostade då 99 kr i månaden och detta abonnemang körde vi med i flera år. Så kom den dagen då det var slut på det roliga. Detta studenterbjudande gällde inte längre och det nya priset blev istället 199 kr i månaden. Som plåster på såren fick vi en ny router som skulle vara snabbare. Sedan dess har Com hem försökt höja priset på deras bredbandstjänst. Sist fick vi hota med att säga upp vårt abonnemang för att inte få en prishöjning. Tack vare det fick vi behålla priset 199 kr men var tvungna att binda oss 12 månader till. Att ha en bredbandstjänst hos Com hem påminner lite om att få en tillfällig rabatt på bolånet genom storbankerna. Binder man sig 1 år återgår sedan priserna till ordinarie pris efter avtalad tid. Om man inte bryr sig får man betala det högre priset framöver. I Com hems fall återgår priset till 249 kr månaden om man inte vill binda sig ytterligare 12 månader. Sist vi hade Com hem hade vi en hastighet på 100/10 Mbit. I storbankernas fall kan det vara att att räntan höjs till ordinarie listränta efter avtalad tid.

Varje år har jag vart tvungen att kontakta Com hem för att åter binda mig i 12 månader. Annars väntar en prishöjning. Varje gång jag ingått ett nytt ettårsavtal med Com hem vet jag att de kräver mig på ytterligare 2388 kr. Detta gäller deras billigaste abonnemang. Skulle jag vara tvungen att flytta under denna period är jag fortsatt skyldig att betala till Com hem. Jag är skyldig att betala oavsett om jag kan använda deras tjänst eller inte. Ett alternativ är att jag kan överlåta abonnemanget på någon annan.

Vad har jag själv gjort för att bli mindre beroende av min internet operatör?

Jag har tidigare skrivit hur du kan göra för att ringa gratis. I och med att jag ringer gratis får jag även 25 GB data varje månad genom mitt mobil abonnemang. Till skillnad från Com hem behöver jag inte binda upp mig 12 månader här. Är jag inte nöjd med tjänsten kan jag säga upp den direkt. Som det borde vara med alla abonnemang. Hursomhelst så sa jag upp mitt Com hem abonnemang för ett tag sedan. Istället utnyttjar jag min surf genom min mobiltelefon och surfar därmed gratis nu och framöver. Att slippa ytterligare en räkning är fantastiskt :-)

För att kunna dela surf genom din mobil måste du gå in på inställningar. Sedan går du vidare till mer. Där går du in på Internetdelning och surfpunkt. Sedan vidare in på Mobil Wi-Fi-hotspot. Du kan sedan konfigurera Wi-Fi-surfzon. Välj vad ditt nätverk ska heta samt skapa ett lösenord till det. När du är klar med detta går du tillbaka ett steg och kan då slå på eller stänga av din mobila Wi-Fi-hotspot. För att kunna koppla din surf från din mobiltelefon till din stationära dator krävs en USB Adapter. Jag kör själv med en Netgear N600 Wifi USB Adapter här hemma. Denna går att köpa för strax under 300 kr. Du kan även koppla din surf till andra surfplattor, mobiler, bärbara datorer mm. En så länge har det fungerat ovanligt bra att surfa genom min telefon. Fördelen är som sagt att det är gratis samt att jag inte är beroende av Com hem längre. Vi funderar på att flytta i framtiden. Då tar jag bara med mig min telefon samt min surf. Det är inte alltid lika lätt att ta med Com hem då deras tjänster inte erbjuds överallt. En annan sak som är skönt är att jag slipper förhandla mitt pris varje år. Genom mitt telefonabonnemang är det alltid gratis.


Hur mycket betalar du för ditt bredband?

25 kommentarer:

  1. Jag streamar ganska mycket video så 25 gb hade kanske räckt en vecka för mig. Därför blir bredband något naturligt för mig att abonnera på. Jag betalar 129:- per månad för mitt bredband, fiber 100/10.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frilansportföljen.

      Precis som du skriver så räcker inte 25 GB till alla. Beror ju helt på vilka behov man har. 129 kr var riktigt billigt. Vilket bolag kör du med? :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Jag hade tidigare Com Hem och pröjsade för samma bredband som nu 369:-/månaden för att sedan byta till Boxer :) Dock så köpte Com Hem upp Boxer för ett tag sedan (och nu har Tele2 köpt Com Hem).

      Mvh, Frilans

      Radera
  2. Ingår gratis i min förening så bredband 100/100 kostar hela 0 kr 😊
    Hände rätt nyligen men innan dess körde jag samma race med Com Hem!
    Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å andra sidan hade du haft en lägre avgift till föreningen om du inte hade velat ha bredband till lägenheten. Nu vill ju de flesta det och föreningars avgifter brukar vara hyfsat fördelaktiga, men ändå. Du betalar den indirekt genom din avgift. // Jonas

      Radera
    2. De Har du rätt i! Jag har också gratis bredband som ingår i avgiften, men föreningen betalar ju en bråkdel av vad det hade kostat om jag tog det själv. Avgiften höjdes inte i samband med att vi fick bredband, självklart kostar det men det fanns utrymme för det pga låg belåning. Annars tycker jag Vimla verkar grymt och kommer ev kolla på det längre fram, har Just nu Comviq som jag verkligen gillar.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Hej KTD.

      Ja om det ingår i hyran finns det inte så mycket pengar att spara som enskild individ. Men precis som Jonas skriver betalas denna avgift indirekt genom din avgift. Jag kan tänka mig att det blir en lägre kostnad ifall man tecknar till hela föreningen? Frihetsmaskinen du kanske har koll på vad en förening har för avgift vid ett kollektivt abonnemang? Vimla hade passat dig bra den dagen du blir fri Frihetsmaskinen :-)

      Tack för era kommentarer.

      Mvh Slimis

      Radera
    4. Jag kollade årsredovisningen och tog totalkostnaden för bredbandet delat på kvm och fick då att kostnaden för min del är 90kr i månaden för bredband. Det låter rimligt om jag inte räknat fel. Ja den dagen jag blir frisk kommer jag kolla på Vimla, kanske tidigare :).

      Radera
    5. De som förlorar på dealen är ju helt klart de med de största etagelägenheterna som indirekt betalar nästan 200kr/månad och de i de minsta ettorna betalar indirekt bara 30kr/månad.

      Radera
    6. Hej Frihetsmaskinen.

      Det låter som ni har ett bra avtal :-) Skulle själv kunna tänka mig något liknande avtal. Dock tror jag många äldre i vår förening inte utnyttjar internet i någon större utsträckning och därför tror jag en förändring skulle vara svår att genomföra här. Tack för att du delar dina tankar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
    7. Den dagen jag blir fri skulle det stå, inte frisk ;)

      Radera
  3. Bra tips! Själv streamas det en hel del så vi har bredband 100/100 för 329 kr/månad (billigaste)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Snålgrisen!

      Precis som du skriver räcker inte 25 GB i all evighet. Streamar man mycket är nästan ett fast abonnemang ett krav för att klara sig.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  4. Vi är 4 personer i hushållet och i princip all tv sker via streaming. Hade inte tagit oss långt på 25g. Men det är en bra idé om man inte streamar en massa fil och serier.
    Jag har skaffat Vimla till dotterns telefon. Funkar utmärkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pappa betalar?

      Förstår hur du tänker. Använder man mycket internet behövs mer än 25 GB. Kul att din dotter har skaffat Vimla och hoppas hon blir nöjd med det. Här använder hela familjen Vimla och vi är nöjda än så länge.

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  5. Jag har gruppavtal via BRFen som (tyvärr) är bundet till Comhem. Det blir dock till att pröjsa 140 kronor utöver det som nu föreningen redan betalar, och det för 150/10 bredband. Jag tror att den totala kostnaden blir ungefär som för ett studentabonnemang.
    Ett ljus i tunneln är om Kinneviks affärer med Tele2 och Comhem blir av som det är tänkt, då jag sitter på en bunt Kinnevik i portföljen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prepper Invest. Har ingen koll alls vad dessa gruppavtal innebär. Men om man kan förhandla fram ett bättre pris kan det vara bra på sikt. Kinnevik har gått riktigt bra den senaste tiden. Är faktiskt imponerad över aktiens avkastning och ångrar lite nu i efterhand att jag sålde mina 500 aktier jag tidigare ägde. Men hoppas att Kinneviks affärer fortsätter bra framöver.

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Förra månaden laddade jag ner totalt 450gb... Blir en del när man streamar mycket och laddar ner spel från steam. Som tur är får jag 1000/1000 "gratis" från ownit via föreningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsstudent.

      Oj det var nog mer än jag har laddat ner hela mitt liv :p 1000/1000 är en riktigt imponerande hastighet. Kan man dessutom få det "gratis" är det inte alls fel.

      Tack för din kommentar :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  7. 250/100Mbit på det fasta bredbandet. 100GB på Tre som delas med sambon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prius.

      Det var rejält med surf :-)

      Tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  8. Hej Slimis, ledsen att jag pastar från mitt senaste inlägg:

    "Jag kollade knappt på tv med Comhem. Det enda som jag gladde mig åt var nyheterna i HD. Sedan jag avslutat mitt abonnemang för internet och tv hos Comhem snubblade jag istället över Universal Telecom.

    De erbjöd en månadsavgift på 184:- kronor för 250Mbit/s bredband ner, och 100 Mbit/s upp, första 6 månaderna för att sedan höjas till 369:- Med detta följer inte heller någon bindningstid eller startavgift."

    Med tanke på att hela min underhållning via NAS, Playstation bygger på snabba hastigheter och hur jag kör trådlöst på allt så var detta det rätta för mig.
    Comhem är för mig ett minne blott. Men jag blev sur när de hörde av sig tre ggr via både: mail och telefon sedan jag sagt upp mitt abonnemang.

    Jag är glad över att vi tillsammans gör våra jämförelser på våra sidor, det är lättare att få en uppskattning över hur man kan spara pengar :)

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL.

      Jag var in och läste din jämförelse. Hoppas Universal Telecom blir bra. Kan hålla med om att Com hem är dryga. De försökte tvinga på mig ett tv abonnemang för ett tag sedan som jag inte alls var intresserad av. Hoppas vi kan hitta fler besparingar nu framöver :-)

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  9. Det enda som jag saknar på din blogg är:

    http://minkvalite.blogspot.se/2016/06/blogg-struktur.html

    Önskar mig länkar till enskilda sidor för att kunna leta rätt på olika kategorier :) Men som sagt, det är högst individuellt hur vi skapar våra sidor, men jag skulle tycka det var roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej VÄL.

      Jag ska se om jag kan få till sajten lite bättre i framtiden. Jag är tyvärr inte så teknisk kunnig. Kanske vore det en ide att gå någon kurs i webdesign? Detta är något jag behöver jobba vidare med.

      Tack åter för dina synpunkter.

      Mvh Slimis

      Radera