söndag 9 april 2017

Spara pengar på din bilförsäkring

Eftersom jag är kostnadsmedveten tycker jag inte om att betala mer än jag behöver.
Detta gäller framförallt bank och försäkringstjänster. Både banker och försäkringsbolag tjänat mer än de behöver. Därför tycker jag flera ska jämföra och hitta den mest prisvärda lösningen.

Jag väljer själv att jämföra försäkringsbolag varje år. Förra året betalade jag 1995 kr för en trafikförsäkring hos Ica Banken. När jag gick in och tittade nu hade priset gått upp till drygt 2200 kr.
Bolag skaffar ofta en kund och sedan höjer de priserna varje år. Trogna kunder bryr sig kanske inte. Om du inte bryr dig om vad det kostar är risken stor att du betalar betydligt mer än du behöver.

Jämför vilket bolag som kan ge dig bästa pris.

Hur jämför du priser på bilförsäkringar på bästa sätt?

Jag brukar göra en sökning på Compricer.se . Där får du snabbt svar från diverse försäkringsbolag. Du får dock inte alltid får bästa pris där.
Det finns flera bolag som inte jämförs på hemsidan.
Förra året slog Ica Banken sidan Compricer.se . En snabb sökning på Compricer.se visar att Gjensidige kan erbjuda mig en trafikförsäkring för 1572 kr per år. Men jag tänkte att det kanske finns något bättre och billigare alternativ. Jag har min tjänstepension hos Länsförsäkringar. Loggade in på banken och såg mot min förvåning att jag kan få en trafikförsäkring där för 1494 kr per år. Jag är inte helt insatt men tror även att Länsförsäkringar ger återbäring till sina kunder om företaget går bra.

Hur kommer jag då göra?

I 10 års tid har jag alltid kunnat ordna ett lägre pris på min trafikförsäkring genom att jämföra 1 gång per år. Jag tecknar nu hos Länsförsäkringar och tackar för detta erbjudande. Bara hoppas att de fortsätter hålla låga priser.



Hur gör du med din bilförsäkring? Är det bara jag som vill spara in på denna kostnad?

6 kommentarer:

  1. Såklart man ska spara på allt som går att spara på. Snålgrisarna betalar 200 kr/månad hos LF för vår herrgårdsvagn från 2010 som har halvförsäkring. Den är fortfarande värd lite för mycket för att våga gå ner till trafikförsäkring. Vi har 20% rabatt som kommer börja gälla i maj då vi är guldkunder hos LF, då kommer kostaden att sjunka ytterligare några tior/månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att höra. Länsförsäkringar verkar bra på många sätt och vis. Har precis tecknat barnförsäkring där. Jämfört med Folksam var de 50 kr billigare per månad/barn. Man fick även en bättre försäkring för de pengarna. Vem vet kanske även vår familj blir guldkunder där en dag :-)
      Tack för kommentar.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  2. Hej! Väldigt off topic ämne- men har du slimis något tips på skottkärra? Min gick sönder nu i helgen /fästanordningen till hjulet gick av, är nog knappast så händig så jag kan laga det (om det ens är möjligt, även om jag kunde svesta tror jag inte det blir tillräckligt solitt). Kvalitetskärror verkar gå på runt 2000 - billiga varianter runt ca 1000..
    Mvh JFG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej JFG.

      Vad det gäller skottkärra frågar du fel person. Har aldrig ägt någon sådan så har inte alls koll på priser. Bästa vore väll om den gick att laga. Men hade jag behövt en skulle jag se om jag hittat något bra begagnat. 2000 kr låter mycket för en kärra även om den är av bra kvalité. Bästa vore ju att köpa en bra kärra från något dödsbo där dom bara vill bli av med prylar.
      Titta runt och fundera ordentligt hur du ska göra. Tids nog kommer nog en bra ide.

      Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    2. Tack för svar! Trodde att du hade bra koll på 1 hjulingar eftersom du har så brakoll på 4 hjulingar ;).
      Mvh JFG

      Radera
    3. Haha, återkommer när jag är mer insatt i skottkärror ;)

      Mvh

      Radera