onsdag 12 oktober 2016

Även om du har låg lön kan du spara ihop 1 miljon

Jag startade denna blogg av 2 orsaker.
Jag ville skriva en dagbok om mina framtida investeringar.
.Den andra orsaken är att jag vill dela med mig mina tips och idéer om investeringar och sparande. 
 Jag är säker på att alla som vill kan bli ekonomiskt oberoende. Bara en vilja finns och att ändra på sina beteenden. Kanske har du tänkt att du tjänar för lite på ditt jobb för att kunna spara undan en del av din lön?

Jag som skriver denna blogg är lågavlönad. Jag ligger sämre i lön än de som städar här i kommunen. Städarna har en grundlön på 21500 kr innan skatten är dragen.

Det stör mig ibland att vi i detta yrke inte ska få en löneökning som andra yrkeskategorier.
Trotts kollektivavtal på arbetsplatsen har lönen endast ökat med 10kr i timmen på 4 år. Förra året ökade den ingenting och årets löneökning vet vi inte om vi får och om vi får det vet vi inte hur mycket.

Det är detta som motiverar mig mer för varje dag att lära mig nya saker som man kan tjäna/spara pengar på. Jag har lärt mig att de längst ner i samhället får jobba hårdast för sina pengar. Istället för att gnälla har jag valt att acceptera läget med jobbet, men ändrat alla mina andra vanor.

För att kunna få lite guldkant på tillvaron ordnade jag en arbetsgivare till. Jag har de sista 4 åren legat på ca 200 arbetstimmar i snitt varje månad. Tagit 2 veckors semester per år och strypt mina utgifter så mycket det går. På så sätt har jag en sparat ihop till en bostad på 80kvm och renoverat den. Betalat av CSN lånet jag hade. Skaffat en bra buffert och köpt en nyare bil kontant. Har nu även fått ihop en aktieportfölj på över 1 miljon kr. Målet är att så småningom bli oberoende av detta lågavlönade jobb som jag annars tycker är helt ok. För att kunna nå målet att bli ekonomiskt oberoende måste jag fortsätta kämpa. Att ha små delmål och ibland ta en paus. Jag har hittills skrivit om 2 bra spartips som jag tycker ni alla ska ta del av. Ni hittar dom genom länkarna nere om ni har mer intresse. Jag kommer fortsätta skriva om både investeringar och sparande. Jag lever för att hjälpa människor. Inte bara på mitt privata jobb utan också när det gäller investeringar och sparande.

Varför sparar du och vad är ditt mål med det hela?


http://slimis20.blogspot.se/2016/09/basta-kreditkorten-och-tips-pa-ett.html
Tips på vart du kan ha din buffert samt vilket kreditkort som är bäst.


http://slimis20.blogspot.se/2016/08/vill-du-ocksa-ringa-och-surfa-gratis.html
Tips hur du kan hjälpa mig och dig själv att ringa gratis i framtiden.

27 kommentarer:

  1. Wow!
    Vilken bedrift! Imponerande måste jag säga! Målmedvetenhet kan ta en långt, det visar du verkligen prov på här! Ska bli kul att följa dina tankegångar här. Lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Ja man måste kämpa på om det ska bli resultat. Ska bli kul att fortsätta följa dig också. Lycka till du med. Mvh Slimis

      Radera
  2. Det är fokus!

    Det är inspirerande att se folk som lyckas bygga sig en buffert och huvudkudde när de inte har så mycket att jobba med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har ju alla olika förutsättningar. Allt går bara man har viljan och inte ger upp. Mvh Slimis

      Radera
  3. Riktigt bra jobbat! De säger att första miljonen är svårast, så fortsätt krossa =) Mvh Kneg till Deg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kneg till Deg. Vi får fortsätta kämpa på du och jag. Som du säger så går det lite lättare med tiden :-) Mvh Slimis

      Radera
  4. Det är bara att säga chapeau, som man säger här nere. Om du är lika målmedveten framöver kommer du definitivt att nå ditt mål, du verkar ha en stor vilja. Kör på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar.Har aldrig hört det uttrycket :) Msn fåt aldrig ge upp vad det än gäller. Så länge man har viljan kan man fixa det man jobbar för. Mvh Slimis

      Radera
    2. Ja, snacka om livslångt lärande ;), det betyder "dra hatten för någon", i positiv bemärkelse.

      Radera
    3. Jaha där ser man :) Man lär sig nått nytt varje dag :-)

      Radera
  5. Riktigt imponerande! Att hålla koll på utgifterna och att spara över tid är otroligt viktigt. Ser fram mot att själv nå dina mål en vacker dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mårten. Vet att du är minst lika duktig på sparande. Du har även ett bra jobb med bra inkomst så när du kommer upp i min ålder är jag helt säker på att du också är miljonär. Mvh Slimis

      Radera
  6. Jag sparar för att jag tycker att det är en rolig hobby och för att jag har såpass mycket sparat kapital att jag inte anser mig behöva större buffert längre på korträntekonto. Trivs med mitt jobb och strävar i nuläget inte efter att leva på utdelningar utan ser det mer som att utdelningarna gärna får balansera kostnader för ett framtida fritidshus. Att veta att sparandet innebär ökad frihet är dock trevligt.

    Började också spara med låg lön och det gick att spara ihop ett ganska ansenligt kapital med så lite som 6 000 kronor per månad. Du är lyckligt lottad som börjar i en tid då det faktiskt går att köpa aktier i små poster till lågt courtage och utan krångel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sparande är som du säger en hobby för många och även för mig. Det ger en trygghet på många sätt och vis och framförallt behöver man inte lika stor buffert till oväntade utgifter. Som du säger har man haft tur att courtaget är så lågt idag jämfört med förr i tiden. Ett fritidshus är ett bra mål att spara till. Jag hoppas du får ihop till det. Vi har ju alla våra olika drömmar. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  7. Starkt jobbat Slimis, jag gillar ditt sätt att resonera och jag kände faktiskt igen mig själv i mångt och mycket när jag läste din text. Vi får fortsätta kämpa sida vid sida så vi snart kan leva på utdelningarna. Jag kan bjuda på den första ölen när vi förtidspensionerar oss =)
    /S

    SvaraRadera
  8. Haha det låter som en bra ide :) Ja du får lycka till och kämpa på du också. Är säker på att vi båda kommer fixa det förr eller senare ;) Mvh Slimis

    SvaraRadera
  9. Riktigt grymt krigat Slimis! Du sätter verkligen fingret på att det inte är inkomsterna utan utgifterna (och två stora skopor stark karaktär) som är det avgörande för att skapa sig en framtida trygghet.

    Jag ser fram emot att följa din resa, fortsatt lycka till!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan Humankapitalisten. Tack för dina uppmuntrande ord. Ja när min inte kan uppnå den inkomst man önskar får man tänka mera pånutgifterna. Ska bli spännande att följa din blogg också :) Mvh Slimis

      Radera
  10. Grymt bra! Inget är omöjligt!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
  11. Tack så mycket :) Helt rätt inställning :D Mvh Slimis

    SvaraRadera
  12. Hatten av för dig =) och även om det låter utjatat så gäller den gamla devisen. Det är inte dina intäkter ,utan utgifter som avgör om du kan spara eller inte. För min del så minimerar jag utgifterna, köper säsongsvaror, hålla nere antal luncher ute. Lever även med min sambo och fördelen är att man kan dela på de gemensamma utgifter ses som en bonus. I min omgivning är det många som sätter det materiella först.

    SvaraRadera
  13. Tjenare Slimis.
    Jag börjar med att säga grattis! Det är fantastiskt vad man kan åstadkomma bara man är beredd att genomgå lite förändringar. Vi verkar spela i samma team du och jag.
    Jag struntar i att ha flashig mobiltelefon, kör en billig bil, shoppar aldrig på impuls, sparar och investerar religiöst 30% av min lön varje månad och det är extremt svårt att lura mig till att köpa något jag inte behöver.

    År 2010 var jag helt pank och hade några hundratusen i studielån, hade ingen aning om varken ekonomi eller aktier.
    Sedan två år tillbaka är jag helt skuldfri och i dag passerade jag en halv miljon i sparkapital.
    I mitt fall var det min flickvän som fick mig att börja spara ;)

    Keep up the good work.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Kollpåkontot.

      Tack för det :-) Grattis även till dig som har tagit tag i ditt sparande och fått ihop en halv miljon. Det är inga dåliga summor. Måste säga att det var en bra flickvän du skaffade :D Sparsamma flickvänner är inte alltid lätt att få tag i. Det är mycket tack vare min flickvän som jag lyckats spara undan så mycket som jag gjort.

      Keep up the good work och kul att du följer bloggen! :)

      Mvh Slimis

      Radera
  14. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  15. Gläds verkligen med dig! Allt är upp till en själv! Du är beviset. Du kanske ska jobba med just detta, dvs att alla kan förändra sina liv. Byta yrke? Fortsätt i alla fall med det du gör nu.

    SvaraRadera
  16. Hej Unknown.

    Tack för de fina orden :) Ja det är helt klart bättre att tänka positivt och se till att saker och ting förändras till det bättre. Det gäller att man vill förändra sig själv och vågar tro på de förändringar man gör. I dagsläget fortsätter jag hjälpa människor dagligen men vi får se vad som händer i framtiden :-)

    Tack för din kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  17. Alla börjar på nåt sätt (om dom börjar)..

    När jag delade på oss (2012), så behöll jag alla hushållets kostnader (precis som tidigare) + att jag fick nöjet att betala extra för 2 halva barn. Året efter blev jag arbetslös och passade då på att ÖKA amorteringen på huset för att minska ränteutgifterna (lite tungt på 12000 efter skatt, men det gick det med) och slaktade nån spargris och betalade in extra på en amorteringsfri del av huslånet.
    När jag väl hade jobb igen så var lånet på huset så lågt att jag kunde betala bort det resterande inom ett år.

    Jag har alltid varit intresserad av att följa upp min ekonomi (förutom att det blev ett mer eller mindre stort hål under 10 år med sambon), men mina inspirationskällor upptäckte jag först 2013: Jesse Mecham (YNAB) och den mer extrema Dave Ramsey.

    Jag använder idag YNAB (programvaran) för att hålla koll på några saker, kör version 4 som jag köpte precis innan programmet gjordes om till enbart webbaserat med månads/årskostnad.

    SvaraRadera