måndag 24 oktober 2016

Arbitrage är en möjlighet till fina vinster

Vill du tjäna mera pengar på din investering helt riskfritt?

Jag gör det själv i Handelsbankens aktie. Detta går att göra i flera aktier på stockholmsbörsen och detta är något du borde göra om du är långsiktig i företaget du äger.

Hur går det till?

Du äger 100st SHB a aktier och aktien står i 125kr.
Samtidigt finns 100 SHB b aktier på marnaden för 123kr.

Du säljer helt enkelt A aktien och köper tillbaka B aktien. På så sätt får du 200kr minus courtage över. Har du istället 1000 aktier blir skillnaden 2000kr minus courtage.

Jag som har 6000 aktier har bytt mellan A och B aktier flera gånger de senaste åren. Det som är bra är om man har aktierna på ett ISK konto då vinsten blir skattefri.

Så småningom brukar SHBs B aktie bli dyrare än A aktien och man kan göra samma fina vinst igen.

Detta är nog mitt bästa aktietips jag kan komma med då det verkligen fungerar bra på lång sikt. Ett krav är dock att du äger aktien och vill göra det en längre period för att kunna uttnytja prisskillnaden i aktierna över tid.

Hur ser ni på strategin och har ni använt den i någon annan aktie?

24 kommentarer:

  1. Bra tips! Jag har gjort exakt samma sak i SEB. Finns säkert fler aktier man kan hitta denna diff i.

    Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat på SEB just av den orsaken :) Mvh Slimis

      Radera
  2. Upplever du att det brukar det bli snårigt i o m likviditeten i A resp B-aktie? Jag äger ju ex 2000 SHB A och är bra sugen på ditt upplägg, för det är precis som du säger lite gratis vinst om det är utdelningen och inte rösträtten du är ute efter! Med vänlig hälsning KTD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte haft några problem själv. 2000 aktier är ju inte mycket heller om du vill sälja av så borde inte vara några problem med likviditeten.. Jag skulle bytt mina aktier direkt om jag vore du. Jag har kunnat bytt mellan A och B aktier vid ett flertal tillfällen och det är många tusenlappar i gratis avkastning. Plötsligt har det svängt och B aktien står högre. Du kan jämföra graferna mellan A och B aktien över lång tid så ser du vad jag menar. Mvh Slimis

      Radera
    2. Jag har ju inte alls i närheten av det innehav ni har i SHB men jag märkte att det var lägre likviditet i b aktien. Frågan är om det spelar någon roll om du säljer/köper in på olika priser så länge du får fler aktier efter bytet. En ide kanske kan vara att byta 500-1000 aktier per köp/sälj?

      Radera
    3. Så länge jag kan få betydligt fler aktier av det andra slaget byter jag mellan A och B. Som du skriver blir det mer utdelning för pengarna ;)

      Radera
  3. Btw!

    Tack för att du tog upp det så man blev påmind igen! ;) jag såg att det för min del faktiskt var en ok diff idag så sålde mina 318st SHB A och köpte tillbaka 325st SHB B för samma pengar efter courtage i ett av mina isk. Det blir ju 27kr extra i utdelning varje år :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg också att det är bra läge nu ;) Har sålt mina 6000 SHB A nyligen äger B nu. Mvh

      Radera
  4. Spelar det någon roll om jag har A eller B om jag bara är intresserad av bolaget och utdelningen? Detta var ju grymt isf!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både A och B aktien ger lika mycket i utdelning. Jag som småsparare vill äga den billigaste aktien då det ger mig mer utdelning varje år. Större ägare kan vara mera intresserade av A aktien då de vill ha makt och rösträtt i bolaget. Jag rekommenderar alltid att köpa den billigaste aktien om du ska äga den för utdelnings skull :-) Mvh Slimis

      Radera
    2. Toppen tack för svar :) Frågan är nu om jag ska ge mig in i Handelsbanken :) Fårse....

      Radera
    3. När man vill sälja vill man helst ha den aktie som är mest omsatt (oftast B-aktien) för att kunna få bra betalt.

      Om man bara äger för att få utdelning så spelar det ingen roll. Vissa aktier erbjuder omstämpling från A- till B-aktier för de som vill.

      Radera
  5. Du får fundera på det :) SEB är annars en bank som det gått att köra liknande strategi med. Men själv känner jag mig mer bekväm med Handelsbanken då banken har presterat bra historiskt. Mvh Slimis

    SvaraRadera
  6. Roligt tanke och inlägg. Detta var något jag också tänkte snabbt på men har inte gjort slag i verket. Har helt enkelt inte de insatserna i mina aktier ännu där det hade gjort stor skillnad :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska tillägga att jag ändå ska testa detta. Även om jag inte får en helt ny aktie i tex Handelsbanken så är pengar alltid pengar och jag har fortfarande courtagefritt på Nordnet så bara att köra.

      Radera
    2. Är ju perfekt när man har courtage fri handel :-) Många bäckar små ger mycket i slutändan. Jag har tidigare bytt till mig mera handelsbanken aktier men väljer nu att investera överskottet i något annat. Lycka till. Mvh Slimis

      Radera
  7. Fin strategi! Ska definitivt testa i framtiden. Just nu är mitt innehav i SHB B dock alltför blygsamt för att det ska vara någon större vinst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den är toppen :) Hoppas själv kunna hitta flera bra investerings strategier framöver. Fortsatt lycka till. Mvh Slimis

      Radera
  8. Hej Slimis,

    Kommenterar ett gammalt inlägg om det går bra:

    Finns det några aktier du inte hade gjort ett sånt här byte med? Jag funderar på att göra ett liknande byte i Atlas Copco där spreaden är över 11% mellan A och B... Eller ser du någon skillnad i ATCO och SHB i detta fallet?

    Tack!

    mvh

    SvaraRadera
  9. Atlas Copcos aktie A brukar jämt vara dyrare vad jag vet. Men ser själv ingen anledning som småsparare att äga den dyrare varianten. Långsiktigt får du mera ränta på ränta av att äga den billigare versionen. Om du har aktien på ett ISK konto blir därför min rekommendation att byta ut dina A mot B aktier. Måste du skatta 30% på vinsten skulle jag inte göra ett byte. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  10. Jag tycker både SHB och SEB bjuder på arbitrage titt som tätt. Sålde mina dyrare SEB C och köpte A i fredags. Det blev nån gratis aktie i detta fallet. Jag ser arbitrage som det enda garanterade sättet att tjäna pengar på börsen ;) Det är dock viktigt att tänka på courtaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Prepper Invest.

      Härligt att höra att även du utnyttjar denna möjlighet :-) Skulle bankerna bli riktigt billiga framöver kan även jag tänka mig SEB till portföljen. Lycka till med kommande arbitrage affärer :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  11. Hej Slimris, Har du vid något tillfälle räknat ut vad bytena gett över tid i procent per år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej framtidsoptimisten.

      Det gav riktigt fina vinster för länge sedan. Men någon exakt procent kan jag inte ge så här i efterhand. Men tidigare överpresterande även Handelsbanken index under en period och då blev även avkastning bra över tid. Nu var det länge sedan B aktien var billigare än A aktien. Men troligtvis uppkommer det lägen även i framtiden.

      tack för kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera