torsdag 26 januari 2017

Därför investerar jag inte i USA

För ett tag sedan fick man betala ca 9,44 svenska kronor för en dollar. Sedan dess har dollarn tappat och i skrivande stund kan man köpa en dollar för 8.82 svenska kronor. Jag tror på fortsatt förstärkning av den svenska kronan.

Vad innebär detta för dig som investerat i amerikanska värdepapper?

Många amerikanska aktier höjer utdelningen år efter år. Många av dom är populära och ofta lite dyrare då det känns tryggare med en utdelningshöjande aktie. Risken när svenska kronan stärks är att  just dessa aktier blir billigare i kronor. Men framförallt kan en utdelningshöjning i dollar bli en sänkning i kronor. Visst ska man inte spekulera i valutor men för en person som en dag ska leva på sina utdelningar kan en dollarförsvagning ge mindre pengar att leva på här hemma.

Varför väljer jag att  inte investera i dividend aristokrats från USA?

Även om dessa höjer sin utdelning varje år så brukar direkavkastningen vara väldigt låg.
Marcus Hernhags skriver ett bra exempel i sin bok varför högutdelande bolag ofta slår dessa bolag med låg direkavkastning. Även om utdelningstillväxten är bra tar det väldigt många år att komma ikapp en stabil högutdelare. I Marcus Hernhags exempel jämför han den populära aktien JnJ med Fortum. Det tog runt 20 år innan JnJ kom ikapp Fortum även om JnJ har en bra utdelningstillväxt. I exemplet hade Fortum 0% i utdelningstillväxt. Att JnJ klarar hålla samma utdelningstillväxt i 20 år är inte heller någon garanti.

Vad är det mer för nackdelar att direktinvestera i utländska aktier?

Förutom den vanliga courtage avgiften tillkommer en valutaväxlingsavgift på 0,5%.
Jag har tidigare i bloggen skrivit om när jag ägde McDonalds aktier för runt 300 000 kr. Jag sålde dessa aktier och märkte då vilka avgifter Avanza tar ut.

Om vi jämför vad det kostar att sälja McDonalds med Handelsbanken så ser ni prisskillnad.

Mcdonalds kostar 0,079 % i courtage plus valutaväxlingsavgift= 237 kr + 1500kr =1737 kr
Handelsbanken kostar 99 kr att sälja. Detta ger en skillnad på 1638 kr!

Förutom att det är dyrt att sälja sina amerikanska innehav är dom lika dyra att köpa in.

Varje utdelning du får från ett utländskt innehav får du betala 0.5% i växlingsavgift på. Sen får du även vänta på att få tillbaka den utländska källskatten. Pengar du kunde investerat bättre under tiden.

Stockholms börsen har gått bra historiskt och jag kommer fortsätta investera här hemma den närmaste tiden. Förhoppningsvis sänker Avanza eller Nordnet sina avgifter för utländsk handel i framtiden. Tills dess får vi stå ut med ockerpriser för utlandshandel.


Handlar du med amerikanska aktier och visste du om dessa avgifter?


23 kommentarer:

  1. Har också hört detta från flera, att "Sverige följer efter USA" och "Börsen i Sverige går starkt osv. Dock finns det en del bolag som lockar i USA och Canada, t.ex månadsutdelare, bolag som delar ut i december och ett antal intressanta bolag med hög direktavkastning som man inte hittar i Svea Rike. Hade jag klarat mig utan USA? Javisst, självklart! Hade det varit lika roligt? Nja, förmodligen inte, då Herr Snålgris gillar att intressera sig för vad som händer i andra delar av världen. Valutadelen är en smäll man få ta, javisst. Vårat största innehav är dock i svenska aktier, utländska står för ca 20%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har USA många bra bolag och av typer som inte finns i Sverige. Jag tycker dock man ska tänka till en extra gång innan man gör en investering där. En dag kanske man vill sälja och då kostar det :-) Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  2. Hej.
    Den 4:e december skrev jag ett inlägg "jag är en räddhare" om att jag inte tänker investera på USA börsen av flera olika skäl. Jag tror att man faktiskt kan ha en bättre utveckling på sina investeringar här hemma i sverige. Långsiktig investeringvisa också tydligt på sin blogg under utdelarnas kamp att det inte behöver betyda så mycket att ha utländska utdelararistokrater jämfört med bra svenska utdelare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ska titta närmare på ditt inlägg sen :) Jo vi har helt klart många bra bolag hät i Sverige. Det jag framförallt försöker förtydliga är att mycket pengar går bort u courtage avgifter. Tack för kommentar. Mvh Slimis

      Radera
  3. Argumentet att utdelningen kan bli mindre på grund av valutan går också att vända på. Det finns också en chans att man får mer pengar i utdelning på grund av en fördelaktig valuta. Investerar man regelbundet skulle jag tro att valutavariationerna jämnas ut.... Just my 5 cents;)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som du skriver kan det vara positivt också ;) Jag tänkte mer på att man inte alltid ska vara säker på att utdelningarna går upp då valutan kan gå ner samtidigt. Tack för kommentar :) Mvh Slimis

      Radera
    2. Jag förstår din poäng men ville ändå visa på att det finns två sidor av det myntet;)

      MvH Pengaregn

      Radera
  4. Alla har vi ju olika åsikter om det här vilket är kul! :)

    Att en växlingsavgift på 0,5% ska få skrämma bort en helt från att köpa fina bolag känns lite tråkigt. De flesta gör inte transaktioner på flera 100k och i många fall köper man för att behålla väldigt länge.

    Även om det ibland sägs om vissa företag så existerar inte ens utdelnigsaristokrater i Sverige. Castellum som ligger bäst till har fortfarande flera år kvar av höjda utdelningar för att platsa där. På den svenska börsen ses ett företag som en stabil utdelare om det höjt utdelningen i säg 10år i följd och det är inte speciellt många. I USA tex. finns det massa. De har även ca: 50st riktiga aristokrater.

    Några exempel på aristokrater jag köpt en ok DA det senaste 1-1,5 året är: Archer Daniels 3,5%, AT&T 6%, Johnson & Johnson 3,4%, Target 3,4%.

    Sen finns det även fina företag i USA som inte har aristokratstatus men som höjt utdelningen 10-20 år i rad.

    Dollarkursen går upp och den går ner, personligen har jag tjänat på det både genom utdelningar och kurspåverkan, trots att jag köpt då de flesta sagt att man ska hålla sig borta. Dollarkursen kommer att vara mot och med mig, mest troligt. Men så länge utdelningen höjs så blir den totala utdelningen till slut högre oavsett. Man får ju inte glömma alla extrakronor man får i utdelning när dollarn står högt, många pratar om det man förlorar när kursen är låg. Dollarn var hög när den stod i 8kr också enligt vissa. Sen har jag tvekat mycket själv kring det här också men det viktiga är att det finns inget svart eller vitt.

    Dt här betyder inte att jag aldrig kommer sälja mina amerikanska aktier eller att det är det rätta, jag ville bara få fram min neutrala bild på det. Det finns både fördelar och nackdelar.

    Jag får nog skriva ett eget inlägg och ge min syn på det ;). jag gillar som sagt både svenska och utländska aktier.

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Frihetsmaskinen. Själva avgiften känns dyr för att växla en valuta. Jag har fortfarande många svenska innehav jag tänkt köpa in de närmaste året/åren. Av den anledningen lockar inte amerikanska aktier just nu. Med det sagt är det inte säkert att jag avstår amerikanska aktier för all tid framöver. Dollar kursen går upp och ner och med tiden jämnar det ut sig. Detta inlägg var inte menat att dollarn vara dyr nu. Jag ger bara ett exempel på hur det kan bli i värsta fall när man köper in en amerikansk utdelningsaristokrat. Du får gärna skriva ett inlägg om din syn på saken när det gäller utländska investeringar ;) Tack för kommentar. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  5. Oerhört kortsiktigt resonerat. Över tid har den svenska kronan kontinuerligt försvagats mot världens reservvalutor. Många bloggare drömmer om att kunna pensionera sig utomlands och leva på utdelningar. Utan utländska innehav i starka valutor kan man inte det utan att riskera att behöva flytta hem igen om det kommer en kris. Att ha 100% svenska innehav innebär en risk även om man inte flyttar, risken för potentiell förlorad avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva blogg inlägget var inte menat att svenska kronan skulle vara den bästa. För min egen del tycker jag amerikansk aktier är för dyra att köpa och sälja med alla dessa växlingsavgifter. Jag är än så länge en småsparare och av den anledningen tycker jag svenska innehav räcker långt. Jag har fortfarande många svenska bolag att köpa in till portföljen innan jag är nöjd. Vad det gäller utländska innehav har jag istället lite ägande men då istället i fonder med låg förvaltningsavgift. Jag tycker det är nog med jobb att hålla sig uppdaterad vad det gäller mina svenska innehav. För min egen del ser jag mer förlorad avkastning med högre courtage avgifter. Min inställning kan ändra sig med tiden då portföljen växer sig större. Jag vet inte hur du byggde upp din portfölj men den var väll mindre en gång i tiden den också. Men du kanske alltid har blandad med olika valutor och innehav? Jag har kört en riskfylld strategi för att bygga upp portföljen men har börjat differentiera mer med tiden. Tack för kommentar. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
    2. Hoppas också att avgifterna går ner. För inte länge sedan så kunde det kosta 600 kronor att köpa amerikanskt via banken. Ur det perspektivet är dagens avgifter ingenting.

      Radera
    3. Sant som du säger. Avanza och Nordet har ju fått ner priserna rejält och det får man vara glad för som småsparare. Mvh Slimis

      Radera
  6. Är inne på sorkens linje. Köper mest svenska aktier men kompletterar med amerikanska, kanadensiska och andra nordiska (nu bara norska) aktier. Med 25-30 procent utländska aktier får man en viss valutadiversifiering. Sedan har det varit dyrt utifrån valutan att köpa utländska aktier ett bra tag men nu börjar det vända till nivåer som är långtifrån billiga men åtminstone acceptabla så länge kursen är god och företaget går bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig känns det bra att investera i Sverige. Just nu fokuserar jag på att få ner utgifter och så länge jag hittar attraktiva bolag i Sverige kommer köpen vara just här. Med tiden portföljen blir större kan jag tänka mer på utlandet. Men då hoppas jag avgifterna gått ner också. Tack för kommentar. Med vänlig hälsning Slimis

      Radera
  7. Det är trist med växlingsavgiften på utlandshandel, hoppas den avgiften kommer pressas ner rejält framöver. Och källskatten som dröjer är förstås ytterligare ett minus.

    Men USA:s andel av världsindex är drygt 50% och denna stora ekonomi har en samling mycket fina företag. Så att helt avstå från att investera i USA skulle jag inte vilja. Frågan är hur stor del av investeringarna man vill ha i Sverige, som ju har en mycket liten del av världsindex? Jag funderar mycket kring allokeringen just nu, i samband med att jag successivt växlar över (ny)sparandet från aktier till billiga, breda indexfonder.

    Valutaförutsägelser är ju nästintill hopplöst att göra – ibland har man valutamedvind, ibland motvind. Har man en lång sparhorisont bör det kunna jämna ut sig.

    SvaraRadera
  8. Ja det är verkligen trist med dessa avgifter. Källskatten är inte hela världen men ett minus i mina ögon. Jag har lite indexfonder i utländska innehav. Jag tycker det räcker långt. Detta inlägg var mer menat till min aktiva aktieportfölj men jag skrev det lite otydligt. Som du skriver står USA för en stor del av världsekonomin och det kan vara bra att ha lite pengar där. Jag avstår dock tillsvidare att direkt köpa amerikanska aktier. Då det finns fortfarande många bolag jag vill köpa in i Sverige. Eventuellt kan det bli något utländskt köp när portföljen blivit större. Förhoppningsvis har växlingsavgifterna gått ner eller försvunnit då. Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
  9. Tjena.

    Du skulle kunna komplettera med avanza global. Sverige är ett litet land med hög risk.
    Dollarn är en säker hamn när det blåser, många fler som investerar där än i SEK.
    Sprid dina innehav globalt mer är mitt tips.

    Mvh Roadstar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Roadstar. Bra tips där. Kan bli att jag tar in Avanza Global tids nog. Den ger ju bra riskspridning till en låg avgift.

      Tack för din kommentar.

      Mvh Slimis

      Radera
  10. Jag investerar i Sverige, USA , Kanada samt Norge för tillfället. Sverige står för ca 60% av investeringarna, USA och Kanada för 35% och Norge för 5%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sebbe.

      Det låter som en bra riskspridning :-) Investerar du främst i fonder eller håller du dig till aktier?

      Mvh Slimis

      Radera
    2. Större delen av sparandet sker i aktier, men jag har även en mindre del (ca 10%) i fonder.

      Radera
    3. Ok. Alltid bra med en del i fonder för lite bättre riskspridning :-)

      Radera