fredag 5 januari 2018

Strategi framöver

Efter dagens tidigare försäljning i H&M har jag funderat hur jag ska göra med mitt sparande framöver.

Aktiemarknaden innebär en alltid en risk och det är det vi investerare vill ha betalt för. När man köper en aktie tror man på en bra avkastning från just det bolaget framöver. Jag har alltid satsat på större och stabilare bolag som delar ut pengar till sina aktieägare. Av den anledningen har jag kunnat undvika en hel del förhoppningsbolag som vart oseriösa. De bolag jag ägt har ofta gett en positiv utveckling i aktiekursen samt en utdelning om året. En bra utdelning är dock en klen tröst om bolaget man äger sjunker över 50% . Dock kan det kännas mer naturligt med en nedgång på 50% om hela börsen samtidigt har sjunkit mycket. Men när börsen går bra överlag känns det tyngre med ett enskilt bolag som tappar så pass mycket. 

Jag valde som sagt idag att minska i H&M och det känns fruktansvärt tråkigt. Det känns ändå viktigt att markera att man inte kan öka hur mycket som helst i ett bolag även om man gillar det. Jag gjorde misstaget att investera mer pengar i bolaget än jag har vart bered att förlora. Av den anledningen blev det istället en förlustaffär idag på 500 extra aktier jag köpt in som inte skulle finnas där. Jag vet inte idag om/när H&M kommer gå bättre igen. Givetvis har jag tro och hoppas att H&M vänder den negativa trenden i år. Men jag kommer som sagt inte investera några mer pengar i bolaget då jag nu framöver kommer hålla hårdare på mina investeringsregler.

Vilket bolag det än gäller, ska man passa sig med att snitta ner för mycket. Är det en fallande kniv och man lägger alla sina pengar där, finns risken att bolaget går i konkurs och med det försvinner alla ens egna besparingar. Följer man denna regel och passar sig för att lägga alla ägg i samma korg kommer man aldrig förlora hela sitt sparkapital.

Jag kommer nu framöver investera i fler bolag men med mindre summor. Det är nu framöver färdiginvesterat i Handelsbanken, Hennes &Mauritz, Hufvudstaden, Skanska och Wallenstam. 

Jag kommer framöver att investera max 50 000 kr i ett bolag. Detta för att minska bolagsrisken i portföljen. 

Investeringarna ska även fortsättningsvis investeras etiskt försvarbart. Jag undviker gärna bolag som sysslar med spel, tobak, alkohol, olja, vapen, korruption mm.

Mina likvider kommer endast placeras vid ett större börsfall. Då pratar vi om en allmän nedgång på minst 20%.

I övrigt kommer jag fortsätta månadsspara i aktier/fonder då jag har en tro att det kan ge bra avkastning på sikt.  

Likviderna från H&M försäljningen kommer troligtvis placeras på Måndag om Nordea Investor fungerar som det ska igen. 


Vilka investeringsregler har du?

10 kommentarer:

  1. Vi Snålgrisar har inte så många regler, utan det är mest magkänslan som på gott och ont får råda. Försöker dock läsa mycket om ett bolag innan jag ger mig in och köper en post. Dock, vi försöker diversifiera sos så gott det går, och försöker hålla varje bolag runt 30-50" även om några stycken har skenat iväg lite för mycket. Att direktavkastningen ska vara god är ett måste, samt även utdelningshistoriken och framtida lönsamhet samt hur mycket av vinsten ett bolag delar ut. Sen har vi som regel att itne förlora några pengar (heh lättare sagt än gjort), som innebär att inte sälja i panik. De gånger jag sålt för att jag tänkt att "nä nu är det bäst att sälja innan jag förlorar allt) har bolaget rekylerat några månader sedan, och då tänkte jag "fan varför sålde jag". Sitt still i båten är vårat recept, förutsatt att bolaget inte sänker utdelningarna för mycket, eller till och med upphör med dem.

    Oerhört knepigt, men vi köper mer än vi säljer i alla fall. Att köpa Clas Olsson vid dippen senast var en oerhört chansning, men jag tror och hoppas att de ska rida ut denna stormen...

    SvaraRadera
  2. 50 bolag i portföljen. Inget får vara mindre än dryga procenten eller större än 5 % under uppbyggnadsfasen men siktet är på att ha det lika viktat. Inget innehav kommer att få bli större än 50 000 kr. Veckoköper löpande och har en buffert som kommer nyttjas mer ju större ett börsfall blir (10 % av bufferten vid 10 % nedgång, 20 vid 20 etc - så kan man handla ända ned till ett börsfall på 40 %).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningsspararen.

      Det låter som en bra riskspridning. Gäller bara att man har tid att följa 50 bolag :-) Det blir även många trevliga utdelningar per år. Sen gäller det givetvis att hålla på sina regler. Vet av egen erfarenhet att det inte alltid är det lättaste.

      Lycka till med portföljen din och tack för kommentaren :-)

      Mvh Slimis

      Radera
  3. Hej Snålgrisen.

    Du verkar ha en sund investerings strategi. Att gå på magkänslan är inte alltid fel. Så länge allt går bra behöver man inte oroa sig så mycket för konsekvenser. Det är först när något oförutsett händer, som ändrar förutsättningarna framöver som man måste fundera på hur man ska agera. Det är då bra att man inte har investerat mer i ett bolag än man är bered att förlora. När det gäller H&M är jag positiv till deras e-handel. Min tro är att den kommer växa på bra framöver och det är mycket därför jag fortfarande är positiv till H&M. Frågan är istället hur det går med alla butiker då folk i allmänhet vill handla mer på nätet istället för i butik? Det är som sagt inte bara H&Ms problem utan mer eller mindre hela handelns problem. Hyrorna går ju upp varje år och om folk samtidigt väljer att sitta hemma vid sin dator och shoppa, blir det ju svårt att driva vidare butikerna med lika god lönsamhet som tidigare. Min förhoppning är dock att H&M lägger ner de butiker som går sämst. Väljer att öppna nya butiker där folk i allmänhet inte shoppar lika mycket på nätet samt får bättre fart på sin e-handel i flera länder. Jag tror även på en viss valuta medvind 2018 som borde kunna hjälpa kommande års resultat. H&M tjänar ju fortfarande bra med pengar samt har ett starkt varumärke. Jag hoppas att deras strategi framöver kan göra att de tjänar bra med pengar även i framtiden. Problemet för min egen del är att jag såg alldeles för positiv på bolaget. Jag har därför ökat mer än jag skulle i hopp om att det har varit ett tillfälligt problem och att aktien har vart billig. För att undvika göra samma misstag framöver kommer jag hålla mig till mina nya strategi att inte lägga för mycket pengar i ett och samma bolag. Jag hoppas att även din investering i Clas Olsson blir bra på sikt.

    Fortsatt lycka till med investeringarna.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  4. Sunda ideer tycker jag. Riskspridning är A och O för att kunna överleva långsiktigt på börsen. Det som jag kan ställa mig tveksam till är att du ska försöka tajm marknaden. Att bara köpa när börsen gått ner +20% svårare än det låter. Vem vet när börsen går ner nästa gång? På måndag eller om 5 år? Risken är då att du står utanför marknaden i många år. Som man Warren säger:

    Time in the market beats timing the market.

    Sen har du oxå det psykologiska problemet när marknaden till sist går ner dina 20%. Vågar du köpa när alla andra säljer och hela marknaden ser ut som HM gjort den sista tiden? Och det största problemet. Ska du köpa för alla dina pengar samma dag som börsen gått nere 20% eller bara för en del? Vad händer om börsen fortsätter ner med 30% till? Eller om den stiger med 100% och du inte hann köpa för mer än en bråkdel av dom pengar som du lagt på hög i kanske 5år i väntan på det stora raset?

    SvaraRadera
  5. Hej Dön Pots.

    Givetvis är det svårt att förutspå en konjunkturnedgång. Men med tanke på att vi är i en högkonjunktur sen en längre tid har risken iallafall ökat att sämre tider kommer så småningom. Jag har 350 000 kr i likvider och med det har min portfölj en fördelningen på ungefär 75% aktier/fonder och 25% i räntor. Min likvider är mer som en försäkring om börsen kraschar för att inte behöva sälja av när det blir kris och ingen vill äga aktier. Att ha lite kontanter utanför börsen kan även ge andra bra köptillfällen. När det blir dåliga tider kan tex bostäder bli billiga. Eftersom jag är förhållandevis ung än (34 år) Kan det bli att familjen köper ett större boende med tiden. I dagsläget är hela vårt boende betalt och det kan bli så att jag lägger dessa likvider i framtida boendet för att vi ska fortsätta vara skuldfria. Jag gillar personligen varken lån eller banker. När det blir dåliga tider är det ju tyvärr inte bara börsen som går ner. Folk förlorar ju sina jobb och även andra tillgångar sjunker i pris. Guld har ju historiskt varit en bra försäkring i dåliga tider och det märktes framförallt under finanskrisen. Även om jag inte ligger 100 % exponerad mot aktiemarknaden just nu hoppas jag att den blir positiv framöver. Det är inget jag önskar att börsen ska krascha och att jag ska handla billigt. Jag fortsätter som sagt att handla lite aktier/fonder varje månad för som du säger är det time in the market som är viktigast och jag har som sagt en lång sparhorisont.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar inte heller lån och banker men ibland så kan man vinna på att använda deras tjänster. Jag har gjort som så att jag alltid är full investerad, sen har jag krediten för att kunna handla när börsen faller mycket. För mig passar det bättre än att hålla en "krigskassa" som man inte får någon större avkastning på. Det tar oxå bort problemet med att veta hur mycket man ska handla för av sin kassa då jag inte har någon kassa bara mer eller mindre utnyttjad kreditlina.

      Radera
  6. Tror inte jag skulle haft mod att gå in med lånade pengar vid en rejäl börsnedgång. Bara vid senaste börsnedgången 2015 kändes det nog illa när en stor del av sparandet försvann på kort tid. Börsen backade men kom igen ganska snabbt då. Går börsen ner 2-3 år i sträck likt krisen år 2000 är det nog inte alls lika kul. När portföljen ligger back 50 % är det nog många som önskar att de aldrig ägt aktier. Folk blir rädda när de förlorar mycket pengar. Men visst finns de de med nerver av stål som köper när de är som bäst köpläge. Jag skulle dock inte våga göra det med andras pengar.

    Tack för kommentar.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla är vi olika. Det gäller att känna sig själv och veta hur man hanterar en större börsnedgång. Själv så använde jag lånade pengar både vid kraschen 2007-2008 och nedgången 2015. Hade inga som helst problem med det. Snarare tvärtom om faktiskt då jag blev mer och mer övertygad om att jag köpte billigt ju mer tidningar, bloggar, vänner, kollegier, taxichaffisar mm pratade om hur mycket börsen gått ner och nu fanns det ingen botten, rädda det som räddas kan osv osv. Här är jag nog annorlunda än dom flesta men så tänker jag.

      Radera
  7. Det var helt klart modigt av dig. jag tror själv att det skulle ta ganska hårt att se min portfölj halveras i värde. Givetvis skulle mitt nysparande hjälpa portföljen och tids nog skulle det vända. Det är som sagt viktigt i ett sånt läge är att man verkligen är långsiktig med sina pengar. Men jag har som sagt inget emot att handla på rea. Samma dag som Brexit blev av och börsen tappade 8 % shoppade jag upp hela lönen. Även då sa experterna att man skulle "sälja av sina aktier och köpa billigare sen". För egen del har det alltid känns lättare att köpa aktier i en negativ marknad. Jag har dock mer respekt när ett enskilt bolag tappar mycket. För tillfället är det endast H&M som oroar mig till viss del. Det ger som sagt mer oro än när hela börsen tappar. Nu när börsen istället går så bra är jag mer orolig att jag betalar alldeles för mycket för mina aktier. Men på lång sikt brukar aktiers värderingar växa in om det är bra bolag.

    Tack för att du delar med dig av dina tankar och erfarenheter.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera